Reklama

Głośne mówienie o raku oswaja z nim

A A A
Z dr n. med. ANDRZEJEM SĘKOWSKIM, specjalistą ginekologii, położnictwa i radioterapii, kierownikiem Zakładu Brachyterapii w Podkarpackim Centrum Onkologii w Rzeszowie, rozmawia Katarzyna Grzebyk

Dodano: 28-11-2014

Dr n. med. Andrzej Sękowski. Fot. Tadeusz Poźniak

Dr n. med. Andrzej Sękowski. Fot. Tadeusz Poźniak

Katarzyna Grzebyk: Panie doktorze, choroby nowotworowe kobiet, i nie tylko kobiet, to specyficzne choroby. W początkowym stadium pacjent nie odczuwa bólu. Do lekarza idziemy dopiero wtedy, gdy zaczyna nam coś doskwierać… i zwlekamy z tym do ostatniej chwili. Dlaczego? Taka już nasza natura?
 
Dr Andrzej Sękowski: Nie wygląda to aż tak źle. Są kobiety, które na wizyty przychodzą chętnie i często, a nawet za często. Są też takie, które przychodzą rzadko albo wcale. Największy problem tkwi w tym, że kobiety, które są najbardziej narażone na raka szyjki macicy, w ogóle nie przychodzą, mimo głośnych kampanii i rozsyłanych zaproszeń. Jest to dla nas największy problem i nie wiemy, jak go rozwiązać, choć faktycznie od 10-15 lat widzimy spowolnienie zapadania na raka szyjki macicy. Niestety, jednocześnie obserwujemy narastający wzrost zachorowań na inne rodzaje nowotworów. Moim zdaniem, jedną z najważniejszych przyczyn zmniejszenia zapadalności na raka szyjki i zwiększenia chęci kobiet do badań i wizyt u lekarza, jest podwyższenie socjoekonomicznego poziomu życia oraz ogromna wieloletnia praca ginekologów i położnych związana z badaniami cytologicznymi.
 
Jakie grupy kobiet są najbardziej narażone na raka szyjki macicy?
 
Głównie te kobiety, które dużo rodziły; takie, które miały licznych partnerów seksualnych, co przecież wiąże się z dopływem nowych wirusów, i te, które rzadko się badają albo wcale. To wszystko wiąże się z poziomem życia i wykształcenia. Nieszczęściem choroby nowotworowej jest właśnie to, że nie ma bólu. Jeśli człowieka coś boli i dokucza, chętniej zgłasza do się lekarza, więc kiedy nic go boli, po co ma iść? Chciałbym też zwrócić uwagę, że kilka lat temu media niechętnie informowały opinię publiczną o nowotworach i ich profilaktyce, zgodnie z założeniem, żeby nie męczyć ludzi przykrymi informacjami. Dziś, im więcej skandali i i tragedii w mediach, tym chętniej się je ogląda lub czyta. Więc i o raku dużo więcej się mówi. A skoro się o czymś głośno mówi, to znaczy, że to coś istnieje. Ludzie zaczynają oswajać się z takim tematem. Dziś niemal w każdej rodzinie albo wśród znajomych mamy kogoś, kto zachorował na raka, leczył się onkologicznie i przeżył. Często myślimy, że jeśli przeżył, to znaczy, że rak nie był złośliwy. Nie, musiał być złośliwy, bo onkolodzy nie zajmują się nowotworami niezłośliwymi. Mówienie o raku oswaja nas z nim.
 
Czy więc nie powinno się zacząć tego oswajania z tematem chorób nowotworowych jak najwcześniej, już w szkołach?
 
W szkołach są lekcje biologii czy przygotowania do życia w rodzinie, na których należałoby zasygnalizować problem. Można by na nich poruszyć temat szczepionek na raka szyjki macicy dla dziewcząt w wieku 11-13 lat. Rak szyjki macicy, podobnie jak inne nowotwory wiążące się z tkanką nabłonkową (rak sutka, rak szyjki macicy, rak skóry, rak nosogardła, rak prostaty), ma w dużym procencie etiologię wirusową. Rak szyjki macicy jest chorobą weneryczną, przenoszoną drogą płciową. Od 20 lat istnieje program szczepień dla dziewcząt w wieku 11-13 lat, który ma zapobiec zapadalności na raka w ich populacji za 20-30 lat. 
 
Korzystamy z tych szczepionek?
 
To są szczepionki nieobowiązkowe, ale niektóre gminy, jak np. Leżajsk, fundują je. Oczywiście, nie wszyscy rodzice chcą szczepić dzieci, bo obecnie panuje trend antyszczepieniowy, który dla mnie jest bzdurą. Tymczasem uczeni już zastanawiają się nad szczepieniami chłopców w wieku 11-13 lat przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV).
 
Panie doktorze, jesienią dużo mówi się o chorobach nowotworowych kobiet, zwłaszcza w październiku. Czy faktycznie w codziennej pracy lekarskiej widać, że po okresie tych akcji i kampanii, pacjentek w przychodniach jest więcej? Czy te kampanie przynoszą efekty?
 
Reklama
Pacjentek mamy dużo. W naszym życiu jest coraz więcej chemii, którą jemy, w której się kąpiemy, a która ma wpływ na nasz stan immunologiczny. Coraz dłużej żyjemy,  podczas gdy układ immunologiczny starzeje się tak samo jak każdy inny. Jeśli złamiemy nogę w biodrze, łatwo jest wstawić sztuczne biodro. Tymczasem choroba nowotworowa jest chorobą genów, których nie umiemy wymienić. Możemy tylko leczyć objaw tej choroby, jakim jest guz nowotworowy, skoncentrowany. Natomiast jeśli dochodzi do rozsiewu komórek rakowych, jesteśmy praktycznie bezsilni. Nie umiemy leczyć choroby nowotworowej przerzutowej. Na razie próbujemy. 
 
Czy do Podkarpackiego Centrum Onkologii można przyjść na wizytę tak po prostu, czy też trzeba mieć odpowiednie skierowanie?
 
Nie radziłbym się leczyć u doktora Google i na podstawie własnych przemyśleń decydować się na wizytę u onkologa. Dobrze jest, żeby zadecydował o tym lekarz, nawet lekarz pierwszego kontaktu, który powinien zrobić wstępne rozpoznanie. W Centrum mamy jeden dzień w tygodniu na przyjęcia osób, które przychodzą tu po raz pierwszy. Wykonujemy potrzebne badania, a następnie stawiamy diagnozę. Potem zaczyna się leczenie.
 
Wizyta w ośrodku onkologicznym powszechnie kojarzy się jednoznacznym wyrokiem. Wyrokiem śmierci. Tymczasem może być ona pierwszym krokiem, by uniknąć tego wyroku.
 
Wizyty u lekarzy ogólnie nie należą do przyjemności, u onkologa zwłaszcza. Leczenie w Centrum jest leczeniem ciężkim, trwa długo - miesiącami, czasami latami. Ale przynosi efekty, czego najlepszym dowodem są pacjenci, którzy byli leczeni przed 10 czy 20 laty i których mamy w obserwacji. Wiem jednak, że nawet w najbliższej rodzinie tych pacjentów jest to temat tabu, o którym się nie mówi, żeby przypadkiem nie „wywołać wilka z lasu”. Trzeba też stwierdzić, że zmienia nam się struktura zapadalności na nowotwory. Mamy coraz więcej przypadków ludzi z drugim lub trzecim nowotworem, albo z dwoma czy trzema jednocześnie. Są pacjentki, które najpierw miały raka sutka, potem jajnika, potem jeszcze coś. Poza tym są postacie nowotworów coraz trudniejsze do wykrycia, mimo że mamy dużo lepszą diagnostykę niż kiedyś. Nowotwory są rozpoznawane coraz wcześniej, coraz mniejsze. 30 lat temu, kiedy byłem na stażu w Szwecji, najwięcej nowotworów było tam w pierwszym czy drugim stopniu. W Polsce w tym czasie były to nowotwory głównie w 3 i 4 stopniu (licząc w 4-stopniowej skali zaawansowania nowotworu). Po 30 latach mamy w Polsce głównie stopień pierwszy i drugi, natomiast stopień 3 i 4 występuje w znacznej przewadze w Bangladeszu, Indiach czy Afryce, gdzie przez 5 lat pracowałem. 
 
Postęp technologiczny przynosi efekty.
 
30 lat temu raka szyjki macicy przy zastosowaniu brachyterapii naświetlaliśmy 100 godzin, czyli pięć dób. 10-15 lat temu już tylko 7 godzin, od półtora roku trwa to u nas  7-10 minut i jest to leczenie ambulatoryjne. Uważam, że w kontekście raka najlepiej mówić o tych, którzy się wyleczyli i przeżyli. Dziś w leczeniu nowotworów nie chodzi o to, by tylko wyleczyć, ale by umożliwić pacjentom, a także pacjentkom leczonym ginekologicznie, pełny powrót do życia rodzinnego. Żeby mogły nie tylko funkcjonować w pracy i w domu, ale również współżyć tak jak przed chorobą. Oczywiście, zawsze będą mieć obawy, czy przypadkiem drobne ukłucie w biodrze  nie jest nawrotem choroby. W istocie może to być tylko objaw związany z wiekiem. 
 
Proszę na koniec powiedzieć o profilaktyce chorób nowotworowych, cytologii i mammografii. Kiedy i co jaki czas należy robić badania?
 
Uważamy, że badanie mammograficzne i cytologiczne powinno się robić co 2-3 lata. W przypadku profilaktyki raka sutka najistotniejsze jest to, by kobiety badały się same, regularnie co miesiąc, po miesiączce. Trzeba szukać guzków, które nie bolą. Te, które bolą, nie powinny nas tak bardzo niepokoić. Koniecznie raz w roku trzeba udać się do ginekologa, żeby wykluczyć wszelkie nieprawidłowości, takie jak cysty czy mięśniaki. 

KOMENTARZE

SztukPuk Sztuka zaprasza na koncert muzyki żydowskiej

Trafia się okazja, by posłuchać koncertu...

Profesor UR członkiem Rady Naukowej Centrum Onkologii

Prof. dr hab. n. med. Paweł Januszewicz, związany...

Lora Szafran z przebojami Szpilmana i Wasowskiego na jubileuszu Rzeszowa

W styczniu przypada kolejna rocznica nadania Rzeszowowi przywileju lokacyjnego. Co roku z tej okazji organizowana jest uroczystość, podczas której wręczane...

Reklama

Nadchodzi czas winobrania w podkarpackich winnicach

Lada dzień w większości podkarpackich winnic rozpocznie...

W Kolbuszowej powstają buty z liści ananasa

Nurt wegański coraz śmielej wkracza na światowe salony. Los Angeles ma swój wegański tydzień mody, Kolbuszowa na Podkarpaciu zakład szewski, w którym powstają buty z liści ananasa. Jak zapewniają producenci...

Jesień w Bieszczadach w obiektywie Mirosława Pieli

Pożółkłe trawy na szczytach połonin oraz jelenie na rykowisku - Bieszczady jesienią potrafią zauroczyć każdego. Na szlakach jest już mniej turystów, a do tego robi się coraz bardziej kolorowo...

Sezon na domowe przetwory trwa w najlepsze

Dżemy, konfitury, marmolady, soki, kiszonki, suszonki - trwa sezon na domowe przetwory, a ponieważ plony w tym roku są wyjątkowo obfite, jest co przetwarzać. Mimo iż w marketach aż uginają się półki od gotowych...

Reklama

Od października rewitalizacja wąskotorówki Przeworsk-Dynów

Przeworska Kolej Dojazdowa kursuje na trasie Dynów-Przeworsk. Od lat jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Podkarpacia. W sezonie letnim przewozi średnio ok. 20...

Od zagrzybionych piwnic do luksusowych łaźni. W Zamku w Łańcucie remont

Muzeum-Zamek w Łańcucie wygląda, jak wieki plac budowy. Pracami remontowo-konserwatorskimi objęto już dziedziniec, ujeżdżalnię oraz piwnice. W...

Ekskluzywny Menel i kosmetyki z węglem drzewnym z Bieszczad

Kamil Pawelski, bloger modowy znany jako Ekskluzywny Menel reklamuje kosmetyki, które powstają na bazie węgla drzewnego z Bieszczad. Produkuje je warszawska marka kosmetyczna "ZEW...

Dyżurka GOPR z Połoniny Wetlińskiej zeszła na niziny. Czeka w Sanoku

Na drewnianej podłodze stara żeliwna koza. Przy niej mały stolik z radiostacją i lornetką. Zaraz obok wąskie łóżko z gitarą, na której w latach...

Śladami rzeszowskich Żydów - nowa trasa spacerowa w mieście

Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna stworzyła "spacerownik" pod nazwą "Dziedzictwo Rzeszowskich Żydów". Przemierzając nową trasę można dowiedzieć się dlaczego...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.