Reklama

Wakacyjne zwiedzanie. Muzea muszą zachwycać i zarabiać

A A A
Aneta Gieroń, Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 22-07-2013

fot. T. Poźniak

fot. T. Poźniak

Jan Gancarski, dyrektor Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, twórca skansenu archeologicznego Karpacka Troja w Trzcinicy k. Jasła, jest nazywany polskim Heinrichem Schliemannem. Schliemann odkrył Troję z „Iliady” Homera, Gancarski - fragmenty grodu z epoki brązu zamieszkałego już w 2100 r.  p.n.e. przez grupę pleszowską kultury mierzanowickiej, a później przez ludność zakarpackiej kultury Otomani-Füzesabony . Ślady osadnictwa odkryte przez Gancarskiego na Podkarpaciu są prawie tak stare jak egipskie piramidy w Gizie. Od ponad roku skansen Karpacka Troja, który powstał za 14 mln zł, jest otwarty dla turystów, a ci tłumnie szturmują światowej klasy zabytek położony na przepięknych terenach w pobliżu Jasła.

Jak turyści reagują na Karpacką Troję, miejsce, które sięga historią 4 tys. lat wstecz i jest właściwie równolatkiem egipskich piramid?

Są zachwyceni. Sporadycznie zdarza się narzekanie na zbyt dużą liczbę schodów prowadzących do grodu, albo zbyt długą kolejkę do kasy (śmiech). Duże wrażenie robi właściwie wszystko: zarówno stała ekspozycja, jak i film, który wprowadza w historię tego miejsca. Grodzisko i jego bogata, wyjątkowa historia, wydają się aż nieprawdopodobne. Zdarza się, że do sali wystawowej wchodzą turyści i zamierają w miejscu - stojące tam postaci, znakomite repliki mieszkańców grodu z epoki brązu i wczesnego średniowiecza, do złudzenia przypominają żywe osoby. Perfekcyjnie zachowane są realia obu epok.

Jak dzisiaj skutecznie reklamuje się nowe muzeum?

Na pewno w bardzo różny, ale możliwie najbardziej masowy sposób. Ogromną rolę odgrywa internet, tak więc strona internetowa  skansenu musi być dobra i aktualna. Ważna jest obecność skansenu na portalach społecznościowych, m.in. na Facebooku. Do tego dochodzą artykuły w prasie, przede wszystkim ogólnopolskiej, audycje w radiu.

Nie protestuje Pan, gdy media porównują Pana do Heinricha Schliemanna, odkrywcy Homerowej Troi? (śmiech)

Ja wszystkie etykietki przyjmuję z dystansem i humorem (śmiech). Ale mówiąc poważnie: owo medialne, troszkę żartobliwe porównanie, pokazuje, z jak ważnym i wielkim odkryciem mamy do czynienia w Trzcinicy. Jeśli chodzi o sam skansen, to chcemy go ciągle ulepszać i są takie szanse. Chcemy zbudować platformę widokową, z której  będzie go widać jak z lotu ptaka. Do tego Beskidy, Bieszczady, a przy dobrej widoczności także Tatry. Będą również lunety do obserwacji podkarpackiej przyrody i zabytków. Kuźnia wczesnośredniowieczna już jest, a w planach mamy obory i stodołę, by hodować tu zwierzęta, tak jak to robiono w odległej historii tego miejsca.
 
Czy to oznacza, że muzeum w XXI wieku to „produkt”, który trzeba sprzedać jak każdy inny, a żeby to zrobić, ów „produkt” musi nie tylko mieć walory edukacyjne, ale musi być też atrakcyjny, nowoczesny, dobrze „opakowany”?

W muzeach najważniejsze są zabytki, ale trzeba korzystać z nowoczesnej techniki, multimediów, bo to jest podstawa, by jak najlepiej, jak najatrakcyjniej pokazać ważne, unikatowe treści, jakie muzeum może zaoferować.
 
Sukces Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Chopina pokazuje, że trzeba mieć świetny pomysł na pokazanie historii w nowoczesny sposób, ale również świetny marketing.

Jak najbardziej. Każde dobre muzeum, które dzisiaj powstaje, to wypadkowa dobrego pomysłu (niezbędnego, by nie powstał kicz, „Disneyland”), menedżerskiego myślenia, wsparcia władz oraz pieniędzy.
 
Czy skansen w Trzcinicy na siebie zarabia?

Żadne muzeum w Polsce i Europie na siebie nie zarabia, zawsze muszą być jakieś dotacje lub sponsoring. Teoretycy muzealnictwa uważają, że jak muzeum – mówię o muzeum wielodziałowym – zarabia więcej niż 20 proc., to zarabia „nienormalnie” dużo i kładzie zbyt duży nacisk na komercję.
 
Na czym może zarobić Karpacka Troja poza wpływami z biletów i sprzedażą pamiątkowych gadżetów?

Od czasu do czasu wynajmujemy salę konferencyjną na różne spotkania i posiedzenia oraz pomieszczenia na  restaurację. Oferujemy także atrakcyjne warsztaty lepienia naczyń z gliny, strzelania z łuku, wykonywania pradziejowych zabawek i ciekawe lekcje muzealne.

Karpacka Troja powstała niedawno. Co trzeba zrobić, by wykreować modę na odwiedzanie tego miejsca?

Z jednej strony trzeba permanentnie ulepszać sam obiekt, czynić go coraz bardziej atrakcyjnym. Z drugiej – cały czas reklamować go we wszystkich rodzajach mediów. Miejmy nadzieję, że społeczeństwo będzie coraz zamożniejsze, coraz bardziej mobilne, chętne do zwiedzania, bo takie społeczeństwo najchętniej korzysta z dóbr kultury.
 
Jak obecnie ludzie odbierają taką instytucję jak muzeum? Czy tłumy, które spotykamy raz w roku w Europejską Noc Muzeów, to epizod?  A może bywanie w muzeach powoli staje się modne, a tym samym muzealnictwo staje się ważną częścią turystyki?

Reklama
W czasie Nocy Muzeów tłumy są epizodyczną modą, ale są realne możliwości, by muzea były odwiedzane, by stały się atrakcją ściągającą setki, tysiące turystów. Jednak trzeba zacząć od tego, by już w szkole prowadzić dzieci do muzeów, gdzie opowiada im się o historii i sztuce. Czasem jest z tym problem, bo przepisy biurokratyczne utrudniają wyprowadzenie klasy ze szkoły, a więc także pobyt ucznia w muzeum w czasie lekcji. Wszystko to wymaga dodatkowych opiekunów, pozwoleń i całej tej biurokratycznej otoczki. A szkoda, bo pielęgnowanie zainteresowania dziecka sztuką, kulturą, historią bardzo procentuje.
 
Czy doczekaliśmy się już czasów, kiedy muzea z kapciami i napisami „nie dotykać eksponatów” odchodzą do lamusa?

To rzeczywiście „przeminęło z wiatrem” i sądzę, że do tego już się nie będzie wracać. Inna jest dziś rzeczywistość. Obcowanie z historią, sztuką, musi być przystępne, łatwo przyswajalne. Historia, nauka są i mogą być fascynujące dla szerokiej publiczności, ale muszą być podane w atrakcyjnej formie.
 
A propos atrakcyjnej formy: o ile południe Podkarpacia ma szczęście do nowoczesnego muzealnictwa (Muzeum Beksińskiego i Miasteczko Galicyjskie w Sanoku, Miasto Szkła w Krośnie, Karpacka Troja w Trzcinicy), to Rzeszów, stolica regionu, ma z tym jakiś problem.

Wszystkie tradycyjne, wielodziałowe muzea mają dzisiaj kłopot polegający na tym, że nie są tak atrakcyjne, jak muzea nowoczesne i stąd odwiedzane są tylko przez osoby zainteresowane konkretną ekspozycją, nie zaś w sposób masowy.
 
Można je jakoś uatrakcyjnić?

Oczywiście. Trzeba w nie zainwestować. One powinny być systematycznie unowocześniane, istnieje wręcz taka konieczność.
 
Jak nam się wydaje, polskiemu muzealnictwu zbyt często brakuje energii, pomysłowości, myślenia w kategoriach menedżerskich.

Na pewno jest to po części prawdą. By było inaczej, w muzeach powinni pracować ludzie oddani, z pasją. Ja pracuję od świtu do późnej nocy, ale robię to, co lubię, co mnie fascynuje.
 
Czy nie lepiej byłoby Panu siedzieć sobie spokojnie w swoim gabinecie w Krośnie i nie wychylać się? Czy też zakłada Pan, że jeżeli - wraz z innymi, podobnie „pozytywnie zakręconymi” - zaczniecie realizować ambitne pomysły, to to przyniesie pozytywny efekt?

Myślę, że przyniesie i że pewne bariery zostały już przełamane. Ale opór jest ciągle jeszcze bardzo duży.
 
Odnosimy wrażenie, że nie tylko wśród samorządowców. Wśród ludzi kultury również.
 
Wśród ludzi kultury ma on inne podłoże.

Zazdrość?

 ….
 
Czasami, patrząc na działania muzealników, odnosimy wrażenie, że największą wartością jest dla nich święty spokój.

Nie chcę oceniać muzeów podkarpackich. Ogólnie mogę powiedzieć, że część największych molochów muzealnych jeszcze śpi. Mają dużo pieniędzy, a życie toczy się tam powoli. Te czasy jednak już mijają.
 
Jak wypada biznes w roli sponsora?

Polski biznes nie jest przygotowany do sponsorowania kultury. Nie ma takich nawyków, nie widzi potrzeby, ale i pewnie nie widzi zysków. Łatwiej zasponsorować klub piłkarski, gdzie potem na stadionie dziesiątki tysięcy ludzi widzą reklamę firmy sponsorującej piłkarzy, niż muzeum. My pozyskujemy niewielkie kwoty od sponsorów, ale to są pasjonaci.
 
Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie, kilka lat temu na Kongresie PR w Rzeszowie tłumaczył, że kultura ma spory udział w tworzeniu PKB. Może więc skończmy ze stereotypem, że kultura jest tylko deficytowa. Kultura to nie tylko wartości duchowe, to także konkretne pieniądze, zysk…

Przemysł kulturowy i przemysł turystyczny mogą dawać danemu regionowi ogromne dochody. To jest rzecz oczywista i niczego nowego tu nie odkrywam. Ale potrzebna jest długofalowa polityka inwestycyjna na każdym szczeblu samorządów. A wójtowi najczęściej łatwiej jest zbudować kilometr drogi niż zainwestować w kulturę.
 
Przywołajmy na koniec jeszcze raz przykład Karpackiej Troi: tak odległa historia, jaką się prezentuje w Trzcinicy, jest w Polsce obecna właściwie tylko w Biskupinie, który jednak nie jest osadą słowiańską.

Tak. I dlatego można powiedzieć, że Trzcinica jest jedynym miejscem w Polsce, gdzie rekonstrukcja życia Słowian jest oparta na wynikach badań naukowych i jest optymalnie wiernie oddana. W Trzcinicy poszukujemy jeszcze cmentarzyska z epoki brązu. Byłaby to sensacja nie tylko na skalę ogólnopolską, ale europejską. Są różne nowoczesne, nieinwazyjne metody poszukiwań, ale potrzeba na nie pieniędzy.
 
Czyli prawdziwa sensacja dopiero przed nami.

Można tak powiedzieć. Powtarzam moim słowackim kolegom: to złoto i brąz, które ludność kultury Otomani-Füzesabony u was wykorzystywała, w całości przeniosła później do Trzcinicy, gdy wycofywała się ku północy na polskie pogórza. Karpacka Troja to ważny obiekt dla regionu. I obiekt z perspektywami.

KOMENTARZE

Polski Indiana Jones pochodzi z Jasła

Przy odkryciach archeologicznych o światowej skali w ciągu ostatnich 25 lat...

Archiwalny reportaż o Indianach w sieci

Cyfrowe Archiwum Tradycji Lokalnej Fundacji Ośrodka KARTA działające...

Podkarpacie winem słynące

Trudno w to uwierzyć, ale Jasło od kilku lat uznawane jest za stolicę polskiego winiarstwa, a podkarpackie wino za najlepsze w Polsce. W regionie w ponad 120 winnicach trwa właśnie winobranie, które potrwa do połowy października, a potem jak...

Święto wina w Jaśle

Weekend w Jaśle zapowiada się wyjątkowo atrakcyjnie dla miłośników wina. W sobotę rozpoczynają się IX Międzynarodowe Dni Wina. Będzie ponad 300 gatunków wina, 40 stanowisk branżowych, 20 producentów polskiego wina, importerzy z winami świata...

zobacz więcej
Reklama

Odeszli w 2018 roku...

Wspominamy znanych mieszkańców Podkarpacia, zmarłych w ostatnim roku. Wszystkich pożegnaliśmy ze smutkiem...

100 lat niepodległej Polski. BIZNESiSTYL.pl "Na Żywo"

100 lat temu Polska odzyskała niepodległość...

Historyk o 13. grudnia: Jaruzelski ratował władzę komunistów

Z Arturem Brożyniakiem, historykiem z rzeszowskiego oddziału IPN, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Politolog o wyborach samorządowych 2018. W Rzeszowie PiS liczył na więcej!

Z dr. Pawłem Kucą, politologiem z Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Aneta Gieroń

Jak się kiedyś bawił Rzeszów! Kultowe "Piekiełko" i inne lokale

Z Januszem Pawlakiem i Agnieszką Skowron-Wilusz, autorami książki "Rzeszowskie Piekiełko. ABC powojennych i PRL-owskich lokali", rozmawia Idalia Stochla

Reklama

Władysław Ortyl oficjalnym kandydatem na marszałka województwa

W poniedziałek, 19 listopada odbędzie się pierwsza sesja sejmiku podkarpackiego, na której wybrany zostanie nowy zarząd województwa oraz prezydium sejmiku. Jak potwierdzają...

Pogranicznicy na koniach tylko w Bieszczadach. Już od 20 lat

W tym roku mija 20 lat służby patroli konnych Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej. To jedyna taka formacja w szeregach pograniczników w Polsce, a przy tym ważne uzupełnienie...

Skacząc po głowie Innym Kobietom, niszczycie nie tylko fryzurę, ale i psychę!

Anglicy prosto z Oxfordu donoszą, że o 40 proc. wzrosło w Internecie wyszukiwanie znaczenia słowa TOXIC, czyli toksyczny. Ludzie przerażeni...

II tura wyborów 2018. Wśród przegranych wieloletni samorządowcy

Po II turze wyborów samorządowych na Podkarpaciu obok największych wygranych: Wojciecha Bakuna w Przemyślu, Tomasza Matuszewskiego w Sanoku, czy Jacka Wiśniewskiego...

120 osób przyjmie do pracy Straż Graniczna. Dołącz do Watahy!

- Nabór cały czas trwa i cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ciągle ktoś dzwoni, pyta, czy się opłaca i jakie wymagania musi spełnić – mówi mjr Elżbieta Pikor...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 60

VIP Biznes&Styl Nr 60
w numerze m.in.:

• Przez wieki życie i zdrowie ratowali aptekarze! • 60 lat skansenu w Sanoku • Stanisław Głodowski: Nie liczę, że fala mnie poniesie • Rosja. Za Uralem • Dla kogo Harrods
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.