Wiesław Myśliwski w maju 2012 r. na Uniwersytecie Rzeszowskim uhonorowany został tytułem doctora honoris causa. Myśliwski, laureat wielu nagród i wyróżnień, za powieści „Widnokrąg” oraz „Traktat o łupaniu fasoli” zdobywca dwóch prestiżowych statuetek NIKE, należy do najbardziej cenionych pisarzy polskich. Orędownik i odkrywca kultury chłopskiej urodzony w Dwikozach k. Sandomierza. Podczas wizyty w Rzeszowie Wiesław Myśliwski prowokacyjnie stwierdził, że chciałby być autorem jednej, ale za to najlepszej książki, wtedy ścięto by mniej sosen.
Elżbieta Lewicka: Co buduje coraz bardziej trywialny język kultury masowej?
Wiesław Myśliwski: Pyta mnie pani o rzecz, która mnie w ogóle nie interesuje. Nowomowa żadnej epoki mnie nie interesuje. Nie umiałbym zdania w tej nowomowie napisać. A to zjawisko nie jest wcale pionierskie, bo takich nowomów ja przeżyłem już parę . To są w gruncie rzeczy sezonowe slangi, które przemijają i powstają nowe, wraz z nowym pokoleniem. Można by w zasadzie napisać historię slangu, ale slang nie jest językiem, jest kodem.
WM: Wbrew pozorom, kultury wysokiej nie tworzą branże takie jak literatura, czy muzyka. Kulturę tworzą artyści, osobnicy, indywidualności. Kultura wysoka nie powstanie, jeśli się to podporządkowuje jakiejś gromadnej sentencji. Ponieważ literatura jest mi najbliższa, to powiem pani takie zdanie, którego czasami używam: wszystko może być literaturą, każdy ludzki zapis, ale mało co jest literaturą. Zarówno literatura, jak malarstwo, muzyka i inne rzadko bywają sztuką. Ale w ogóle sztuka odgrywa wielką rolę, co łatwo można sprawdzić, gdy sobie wyobrazimy świat bez sztuki. Czy świat mógłby istnieć bez sztuki? Nie!
Co dla Pana oznaczy pojęcie świata jako globalnej wioski?
WM: Nie...jaka globalna wioska?! To jest pojęcie, które stworzyli jacyś faceci, a świat jest, jaki był, przy zmieniających się - z natury rzeczy- parametrach, człowiek jako jednostka, jaki był, taki jest. Najważniejsza jest jednostka.
Jest Pan miłośnikiem życia?
WM: Ja w ogóle jestem zwolennikiem czegoś dobrego: dobrej kuchni, dobrego teatru, dobrych butów...więc jestem miłośnikiem życia jednak wybranego. Wszystko jest kwestią wyboru. Najważniejszą rzeczą jest dla człowieka umiejętność dokonywania wyboru. Najpierw wyboru żony. Jeżeli człowiek nie umie wybrać żony, to nie umie też wybrać władzy. To jest podstawowa kwestia. Trzeba umieć wybrać książkę, utwór muzyczny. Wszystko trzeba umieć wybrać, łącznie z modelem swojego życia.
Kto nas ma nauczyć tej trudnej sztuki wyboru?
WM: My się sami musimy tego nauczyć. Oczywiście jakieś lekcje odbieramy od poprzedników, ale nie musimy tego naśladować. Niedawno ktoś mnie zapytał: jakie wartości zawdzięcza pan rodzicom? odpowiedziałem: żadnych!
WM: Bo wszyscy mówią, ile to zawdzięczają rodzicom, a nie na tym rzecz polega. Wartość, którą człowiek pobiera od rodziców polega na tym, czy uczestniczył w ich wspólnym życiu, czy nie. Nie na przykazaniach, jakie rodzice mu nadawali. Życie rodziców musi odbywać się przy otwartej kurtynie. Wtedy my chcemy uczestniczyć w tym życiu i utożsamiamy się z rodzicami. To jest jedyna i prawdziwa metoda przekazywania wartości.
Czy nie mam Pan wrażenia, że zawęża się ludzkie universum?
WM: Gdyby pani się spytała kogokolwiek żyjącego przed 2000 lat, czy świat był lepszy w jego czasach, to nikt by nie powiedział, że jego świat był lepszy. My też uważamy, że nasz świat nie jest dobry - bo co? - bo poprzednie były lepsze? Nigdy nie było dobrych światów dla człowieka, bo człowiek jest skazany od swojego zarania na cierpienie. W każdym świecie cierpiał i będzie cierpiał. To jest universum.
A wartości?
WM: Wartości to jest taki szablon, który dziedziczymy z dekalogiem. Ale wyjdźmy trochę poza to wszystko i spróbujmy przynajmniej względnie zdefiniować, kim jest człowiek? Oczywiście nigdy nie uzyskamy odpowiedzi, bo człowiek jest nierozpoznawalną istotą nawet dla samego siebie - a może przede wszystkim dla samego siebie - tym bardziej dla innych. Ale przecież los ludzki to uniwersum, nie życie - los. A czy w tym losie będą plusy, czy minusy, to nie ma żadnego znaczenia. Znaczenie ma to, czy człowiek jest w stanie nadać swojemu życiu sens. Bo sens nie ma sensu ogólnego dla ludzkiego istnienia, tylko dla jednostki.
Ciągle słyszymy, że nie ma pieniędzy na kulturę. Organizatorzy dokonują niemal cudów, aby wyprosić pieniądze od sponsorów. Kto powinien dbać o kulturę w Polsce?
WM: Jestem zwolennikiem mecenatu państwowego nad kulturą! Zawsze był mecenat. Sztuka potrzebuje mecenatu. Słowo mecenas wywodzi się ze starożytności, gdzie już wtedy je rozumiano. Dzięki ówczesnym mecenasom sztuki możemy dziś podziwiać we Włoszech wspaniałe dzieła sztuki. Bez nich by one nie powstały. Chałtura może obejść się bez mecenatu, a prawdziwa sztuka nie. Dzisiaj nie ma co liczyć na mecenasów, bo ludzie, którzy proszą o pomoc sponsorów mówią, że jest to żebranina. Mecenat nad kulturą to obowiązek współczesnego państwa.
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.