Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Wybory w Rzeszowie pokazały, że w Polsce idzie nowe

A A A
Z socjologiem i politologiem, prof. nadzw. Krzysztofem Prendeckim, rozmawia Alina Bosak.

Dodano: 14-06-2021

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Alina Bosak: Czy zwycięstwo Konrada Fijołka w I turze zaskakuje? I jak oceniasz wyniki pozostałych kandydatów? 
 
Prof. nadzw. Krzysztof Prendecki: Szansę na wygranie w pierwszej turze z dnia na dzień rosły. Wygrana rzutem na taśmę, podobnie zresztą jak zwycięstwo Rafała Trzaskowskiego w Warszawie. Niezdecydowani lubią głosować na zwycięzcę. Zadecydowała również mobilizacja elektoratu Konrada Fijołka.
 
Wyniki Ewy Leniart poniżej oczekiwań, choć gdyby była druga tura i tak większych szans na zwycięstwo by nie miała. Marcin Warchoł ugrał znacznie więcej niż Solidarna Polska ma w krajowych sondażach. Choć sam zdaje się uwierzył, że skoro Tadeusz Ferenc przekazał mu pałeczkę w sztafecie, to bez problemu pobiegnie po trofeum w glorii sławy. Grzegorz Braun powtórzył bardzo dobry wynik z Gdańska i potwierdził też, że Rzeszów jest miastem, w którym Konfederacja ma swoich wielbicieli.
Reklama
 
Czy przesunięcie terminu wyborów przez PiS było błędem?

PiS zrobił, co mógł. Liczono, że w toku kampanii uda się poprawić wynik. Również ewentualna druga tura mogłaby sprzyjać, gdyż elektorat konkurencji jest bardziej mobilny w wyjazdach. A wakacjusze nie za bardzo mogliby głosować poza swoim miejscem zamieszkania. Pojawiła się nawet plotka, że wzorem wyborów prezydenckich w Polsce podmieni się kandydatkę, ale do tego nie doszło.
 
Jak sprawdziły się sztaby poszczególnych kandydatów w tej walce? Jakie popełniono błędy, co można było zrobić lepiej?

Zwycięzców się nie sądzi. Ale sztabowcy Konrada Fijołka mieli miesiąc opóźnienia w porównaniu do Marcina Warchoła. I zgrabnie nadrobili zaległości. Jeśli chodzi o Ewę Leniart, to na początku wydawało się, że startuje w jakiś powiatowych wyborach, a nie na prezydenta miasta. Sama nieraz na tle ratusza, brak działaczy, młodzieżówki, a zdaje się, że PiS taką gdzieś ma. Albo mógł chociaż taką przywieźć dla robienia tła. Przed finiszem kampanii było już trochę lepiej, ale i tak wydawało się, że partia, która aktualnie jest przy władzy, nie za bardzo wierzy w rzeszowskie zwycięstwo. 
 
Marcin Warchoł miał bardzo profesjonalną kampanię. Bilbordy za ciężkie tysiące, nieznikający uśmiech z twarzy kandydata, poparcie lubianego włodarza miasta. „Skazany na sukces” okazał się jednak wydmuszką polityczną i bardzo niewiarygodnym, sztucznym kandydatem. Irytował, a nawet stawał się żenujący na dłuższą metę. Podwieszanie się pod Tadeusza Ferenca nie wystarczyło. Wyborcy wiedzieli swoje lepiej. Kampania idealna, gdyby chodziło np. o sprzedaż samochodów. Marcin Warchoł mógłby być świetnym przedstawicielem handlowym. 
Reklama
 
Grzegorz Braun zaskoczył, że posiada pieniądze na kampanie. Do tej pory „wolnościowców” w Rzeszowie nie stać było nawet na plakaty. Odwołał się głównie do elektoratu, który uważa pandemię za plandemię. Ale takich rodaków nie ma aż tylu, aby poważnie zaistnieć na scenie politycznej i mieć wpływ na decyzje. Ewentualna druga tura mogłaby spowodować, że Konfederacja stałaby się języczkiem u wagi i mogłaby wynegocjować choćby posadę wiceprezydenta. Ale tak się nie stało.
 
Czy zwycięstwo Fijołka oznacza, że wygrała samorządność, czy że wygrała opozycja anty-PiS?

I jedno, i drugie. Konrad Fijołek był rzetelny w swoim przekazie, podkreślał idee samorządności, przedstawiał się jako radny. I zdaje się, że się tego nie wstydził, a nawet tym szczycił. Nie mówił z pozycji ministra, wojewody czy posła. Tylko właśnie działacza, lokalsa i to jeden z kluczy sukcesu. Podkreślmy jeszcze wiarygodność, bo widać było, że nie poddał się drastycznym treningom i obróbkom ekspertów od mowy ciała. 
 
Z drugiej strony, nie da się uciec od tej wielkiej polityki. Zjednoczona Prawica i PiS jest raczej na równi pochyłej w sondażach. I zdaje się, że nastąpiło „zmęczenie materiału”. Anty-PiS wierzgał od dłuższego czasu, aby mieć możliwość wyrażenia swojego sprzeciwu nie tylko na demonstracjach, ale i za pomocą kartki wyborczej, i to się udało. 
 
Co dla Fijołka oznacza zwycięstwo? Co musi zrobić, aby entuzjazmu do niego starczyło na kolejne wybory za dwa lata? 
Reklama

Wiemy, co to jest słomiany zapał. Ale zdaje się, że energii i motywacji nie brakuje i powinno wystarczyć na długie miesiące. Warto też zaznaczyć, że kolejna kampania rozpocznie się już za kilka miesięcy. Dwa lata bardzo szybko zlatuje. A chęć na reelekcję zapewne będzie duże. Otwarte pozostaje też pytanie, czy partia rządząca nie przytnie źródeł finansowania. 
 
Ewa Leniart ma szansę za dwa lata?

Będzie niezwykle trudno. Zwłaszcza, że PiS za każdym wystawiał w wyborach kogoś nowego. Nawet, jak Prawo i Sprawiedliwość rządzi w Polsce, to dużych miast nie jest w stanie zdobyć. Nawet w mateczniku, bastionie prawicy, od lat się to nie udaje.  
 
Dla Rzeszowa to rzeczywiście nowe otwarcie?

Nowe, stare otwarcie. Konrad Fijołek nie wziął się znikąd. Jako przyboczny Tadeusza Ferenca jest kojarzony z sukcesami miasta, ale i jego minusami. Będzie musiał kontynuować to, co było dobre, bez „okresu błędów i wypaczeń”, jakim było np. zabetonowanie terenów zielonych. Pytanie tylko, czy będzie miał dość siły i czy będzie chciał w ogóle przeciwstawić się deweloperom? 
 
A dla rozgrywek partyjnych w Warszawie - jak duże znaczenie ma wynik tych wyborów? 

Powinien dodać animuszu i dać zielone światło do możliwych zmian. Udało się już raz zjednoczyć przed wyborami do Senatu, więc są to drobne prognozy. Problemem mogą być tarcia wewnętrzne w Platformie, nowy ruch Rafała Trzaskowskiego, wzbieranie na sile Szymona Hołowni. Zjednoczona Prawica wojuje między sobą, co nie oznacza, że Koalicja Obywatelska jest monolitem. Choć wybory w Rzeszowie pokazały przechył w stronę zmiany. Idzie nowe.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.