Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund

Zamiast gonić, patrzmy w gwiazdy. Magia Kosmosu

A A A
Z Przemysławem Rudziem, kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej, popularyzatorem astronomii, autorem książek o Kosmosie i gwiazdach, rozmawia Alina Bosak.

Dodano: 01-10-2021

Przemysław Rudź z koncertem GO Lem na Mocy Odkrywców - Rzeszowskim Pikniku Nauki i Techniki, 24 września 2021. Fot. Krzysztof Nowak/Facebook/Moc Odkrywców

Alina Bosak: Najbardziej fascynujące w Kosmosie jest…

Przemysław Rudź: Wszystko. I wszystko, co nas otacza jest Kosmosem. Deski podłogi, na której stoimy, samochód, którym przyjechałem, powietrze, którym oddychamy. Nasze ciała, woda i wszystkie atomy to część Kosmosu. Astronomia, która jest ze mną od kilkudziesięciu lat, to moja największa pasja. Z zawodu jestem przyrodnikiem – geografem klimatologiem – ale w niebo patrzę przez teleskopy od bardzo dawna, od dziecka. I polecam wszystkim. Rzecz wspaniała, kulturotwórcza, która pozwala ludziom bez względu na miejsce zamieszkania czy status majątkowy podnieść głowę i zadawać sobie pytania, kim jesteśmy w tej układance kosmicznej.

Mam wrażenie, że patrzących w niebo przybywa i co rusz słyszę, że ktoś kupuje teleskop – jakbyśmy chcieli odpocząć od ziemskiej codzienności.

Jeśli coś ma nas uratować jako cywilizację i ludzi szalonych, którzy pędzą nie wiadomo gdzie, to właśnie teleskop, bezchmurne niebo i spojrzenie na spokojnie w gwiazdy. To uczy pokory i cierpliwości. W gwiazdy nie da się patrzeć z doskoku. Kupuje się teleskop i spędza godziny na obserwacjach. Nie jesteśmy stworzeni po to, by wciąż za czymś gonić i się wykańczać. Jesteśmy myślącym elementem przyrody, który zadaje sobie pytania, jak to wszystko powstało, dlaczego, kto to ruszył? Kim jesteśmy i czy gdzieś tam są podobni do nas?

Myślisz, że są?

Nie wiem. Astronomia kojarzy się z wielkimi liczbami. Tylko w naszej galaktyce, Drodze Mlecznej, mamy 400 miliardów gwiazd. Wokół prawie każdej krąży kilkanaście planet. A galaktyk jest kilkaset miliardów. Jeśli przemnożymy te wszystkie zera i postawimy za jedynką, to pula, w której możemy poszukiwać jest ogromna, więc prawo wielkich liczb podpowiadałoby, że nie jesteśmy sami. Zasada kopernikańska, która w nauce obowiązuje i mówi, że położenie Ziemi we Wszechświecie nie jest w żaden sposób uprzywilejowane, także uprawnia do wniosku, że gdzieś tam są „tacy jak my”. Może trochę inaczej wyglądający, ale jakiś rodzaj kosmicznego rozumu. Z drugiej strony kosmologowie czy fizycy, którzy badają ten temat, mówią, że ziemskie warunki, prawa fizyczne są tak dobrane i decydujące, że gdyby były tylko delikatnie inaczej skonstruowane, to uniemożliwiłyby istnienie życia. Mamy więc dwa stanowiska w tej dyskusji. Jedno mówi, że jest tego życia dużo, drugie – że życie jest czymś wybitnie wyjątkowym we Wszechświecie. Nauka więc dalej bada, bo od tego jest, a my czekamy.

Patrzysz dużo w gwiazdy, ale wydaje się, że równie dużo w komputer. Lista Twoich książek popularyzujących naukę, także adresowanych do dzieci, liczy kilkadziesiąt pozycji.

Wynika to z tego, że nie jestem naukowcem, nie jestem astronomem. To, co mogę robić szczerze, to astronomię popularyzować. Nie badam nieba, nie odkrywam nowych ciał niebieskich. Obserwuję Księżyc, komety, plamy na Słońcu, galaktyki, gromady gwiazd. Popularyzowanie nie wymaga od piszącego dyplomów akademickich, chociaż profesorowie też to robią. Mnie również się udało.

Twoja ostatnia książka to…

„Misje NASA. Atlas kosmiczny”, który napisałem z Robertem Szajem. Zebraliśmy w nim informacje o ty, co się działo w NASA od początku ery kosmicznej. Oddaliśmy przy tym ukłon w stronę Polaków, którzy pomogli Amerykanom polecieć w Kosmos. Dzięki Polakom stanęli na Księżycu. Nasi uczeni byli głównymi inżynierami odpowiedzialnymi za pojazd księżycowy, za paliwo do tych statków, pompy, zasilacze do rakiety Saturn. Ale lubię też pisać dla dzieci. Kiedyś to był seria „Jak to działa”, teraz dedykowane najmłodszym książeczki, zawierające pytania i krótkie odpowiedzi np. „Ile waży astronauta?”. To wyzwanie - napisać krótko i zrozumiale – ale też radość, kiedy nauczyciel mi mówi, że cała klasa czyta, bo chce wiedzieć, jak zostać astronautą.

A myślałam, że najbardziej lubisz komponować?

Muzyka elektroniczna przyszła w sposób naturalny. Wynikła z pasji astronomicznej. Właśnie ten gatunek króluje na zlotach astronomicznych, zlotach czytelników SF. A debiutem była „Summa technologiczna” inspirowana książką Lema. To dla mnie jedno z najwybitniejszych dzieł, jakie czytałem. Nie wiem, dlaczego nie dali mu Nobla? Tam Lem pokazał, jak patrzy na świat i przyszłość. Pisał z perspektywy człowieka, który już sporo doświadczył. Startował z pozycji entuzjasty technologii, ale potem ewoluował, dostrzegając, że człowiek ewolucyjnie nie nadąża za pędzącą rewolucją technologiczną. To niedopasowanie widać po nerwicach i jakimś szaleństwie wokół, gdzie rządzi presja, aby być najlepszym, bogatym, kimś nadzwyczajnym. Sukces, sukces, sukces. A to chyba tak się nie da. Lem to widział, i opisał, ja też próbuję opisać – muzycznie.

***
Przemysław Rudź wystąpił z koncertem "GO Lem" podczas Mocy Odkrywców - Rzeszowskiego Pikniku Nauki i Techniki, 24 września 2021 roku.
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zgoda

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.