Reklama

Flamenco to przede wszystkim emocje

A A A
Z Małgorzatą Drzał, tancerką, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 25-02-2014

fot. archiwum M. Drzał

fot. archiwum M. Drzał

Jaromir Kwiatkowski: Dlaczego człowiek tańczy?
 
Małgorzata Drzał: Taniec jest sposobem wyrażenia ekspresji, emocji. Radości, ale też smutku. Jest także sposobem na oderwanie się od rzeczywistości. Nie chcę mówić o naukowych definicjach tańca, ale jest to zarówno pewien rodzaj ruchu, jak i rodzaj filozofii. 
 
Taniec towarzyszy nam w ważnych momentach życia, np. w chwili ślubu.
 
Obecnie zwykle traktowany jest jako rodzaj zabawy, ale sięgając do tradycyjnych tańców polskich, chciałabym zwrócić uwagę na pewne formy obrzędowe, często już zapomniane, np. podczas wesela, przed oczepinami - tańce druhen wokół panny młodej. Nie jest też tak, że tańczy się tylko w parach. Są tańce, gdzie tańczy się zupełnie osobno, np. jest w Beskidzie Żywieckim taniec „sarna”, który tańczą tylko kobiety, czy „chodzone” - tańce wykonywane w kole przez samych mężczyzn (Rzeszowskie) . Tańce solowe występują m.in. w krajach  Bliskiego Wschodu czy w Hiszpanii. Wracając do weselnych zabawowych tańców, często wykonywanych w szybkim tempie, w parach – mogły się one przerodzić w formę transu. Takie „zapamiętanie w wirowaniu” na podkreślenie tego szczególnego momentu w życiu.
 
Czy każdy może tańczyć? Czy wystarcza do tego ogólna muzykalność i wyczucie rytmu?

Wszystko zależy od tego,  jak się dzieckiem pokieruje. Każdy ma w sobie muzykę i rytm. Jeżeli w domu rodzice zajmują się graniem, śpiewaniem czy tańcem, to dziecko również będzie się tym interesować. Nie mówię, że będzie od razu tancerzem, natomiast na pewno taniec zostanie w nie zaszczepiony. Natomiast czy później będzie to kontynuowane, to już jest sprawa indywidualna każdego człowieka. Choć bywa i tak, jak w przypadku mojego kolegi. Był  on kiedyś bardzo daleki od „tańca praktycznego”. Niedawno okazało się, że zaczął chodzić na różne imprezy taneczne, w dodatku tańców tradycyjnych. W wieku ponad 40 lat dojrzał i stwierdził, że to może być fajne.
 
Czyli taniec – także nauka tańca – nie jest zarezerwowany dla określonego wieku.
 
Absolutnie nie. Teraz na kursy tańca przychodzą także ludzie w wieku powyżej średniego. Często uważa się, że ludzie powyżej, dajmy na to, sześćdziesiątego roku życia, nie są  w stanie nauczyć się tańczyć. To totalna bzdura. Oczywiście, jeżeli ktoś chce zostać profesjonalnym tancerzem, to dobrze, gdy początki są wczesne. Ale to wyjątki. Naukę tańca można rozpocząć w każdym wieku, nie ma tu żadnych ograniczeń. Do naszej szkoły przychodzą bardzo różni ludzie: od 4-letnich dzieci po osoby w podeszłym wieku. Przez jakiś  czas z Wieliczki przyjeżdżał  80-letni pan, który postanowił wreszcie poznać flamenco.
 
Są tacy, którzy poprzestają na „nieśmiertelnym kroku 2 na 1”. Czy jednak – żebyśmy poczuli się dobrze na parkiecie – nie jest konieczne nauczenie się kroków właściwych przynajmniej dla podstawowych tańców?
 
To zależy. Można oczywiście uczyć się różnych figur w różnych tańcach, ale są osoby, które nie czują takiej potrzeby, wystarczy im, że się poruszają w rytmie (lub nie). Ktoś może stwierdzić – co przecież może się zdarzyć - że nie ma zdolności do nauczenia się czegoś więcej. Wtedy 2 na 1 wystarczy. Zwłaszcza, że – gdy się muzyka w człowieku „zagnieździ” – to 2 na 1 można zatańczyć w różnych rytmach. 
 
Taniec, jak wspomniałaś, jest sposobem wyrażenia emocji. Emocji związanych z tym, co akurat w życiu przeżywamy?
 
To również zależy. Nie jest rzeczą prostą zatańczyć smutny taniec, gdy ktoś akurat smutny nie jest. Żeby to zrobić, trzeba być „profesjonalistą” i nie mam tu na myśli profesjonalizmu w tym znaczeniu, że ktoś zarabia na tańcu. A „normalnie” oddać swoje uczucia i nastroje można w każdym momencie tańca.

Wspomniałaś o tańcu smutnym. Taniec w większości kojarzy się z czymś wesołym.
 
I znów: to zależy, jaki taniec. Taniec rozumiany jako rozrywka, który spotykamy na zabawach, jest taki na pewno. Ale taniec może też wyrażać cierpienie, żałobę, zadumę nad życiem, co nie ma wiele wspólnego z wesołością. 
 
Powodzenie różnych szkół tańca czy programów telewizyjnych w rodzaju „Tańca z gwiazdami” może świadczyć o tym, że jesteśmy narodem roztańczonym?
 
Na pewno. Taniec jest naturalnym składnikiem życia człowieka. Programy w rodzaju „Tańca z gwiazdami” zaczęły na nowo rozbudzać w ludziach potrzebę tańczenia. One mają swoje negatywne strony, gdyż wszystko zaczęło iść w kierunku komercji. Pozytywne było natomiast to, że ludzie w ogóle zaczęli się ruszać. Na pewno dobre ślady po tym zostały. Ludzie przekonali się, że formą rozrywki może być nie tylko mecz przed telewizorem, ale również tego typu ruch, związany ściśle z muzyką.
 
Zajmujesz się profesjonalnie tańcem flamenco. Kiedy się z nim zetknęłaś?
 
Jeszcze w Rzeszowie. Kolega grał wtedy na gitarze, zaczęło się więc od muzyki flamenco. Później kontynuowałam tę przygodę w Krakowie. Wtedy, na początku lat 90., pojawiła się w Polsce  możliwość nauki tańca flamenco. Pierwszym ośrodkiem była Warszawa, niemal równolegle rozwijał się Kraków. 
 
Lecz co to właściwie jest flamenco?
 
Reklama
Flamenco uważa się za folklor Cyganów andaluzyjskich. Ważne jest słowo „uważa się”, ponieważ tak naprawdę wkładu Cyganów andaluzyjskich we flamenco jest dużo, ale proporcjonalnie tyle, co innych tradycji muzycznych . Flamenco jest tak naprawdę miksem różnych kultur, stylów muzyki, które w drodze z Indii do Hiszpanii zbierali wędrowcy, potocznie nazwani Cyganami. Jest to więc tygiel muzyki indyjskiej, arabskiej, żydowskiej, berberyjskiej, andaluzyjskiej, chorału gregoriańskiego, celtyckiej. To wszystko zostało zmieszane w Andaluzji i z tego powstało flamenco. Jest w nim cała gama nastrojów: i wesołe, i smutne, i śmieszne, niekiedy drwiące. Może dlatego flamenco jest tak interesujące, że taniec i muzyka są tu bardzo „pojemne”: można go tańczyć na wesoło, podczas fiest (np. bulerias, sevillanas), na smutno bądź bardzo smutno – np. taniec zwany solea (po hiszpańsku oznacza samotność). We flamenco jest dużo tańców folklorystycznych hiszpańskich; kilka form pochodzi z innego rejonu niż Andaluzja. 
 
Co szczególnie wyróżnia flamenco spośród innych tańców?
 
To, że we flamenco jest niezwykła energia, która kumuluje się w środku i wydobywa na zewnątrz. Trudno to opowiedzieć, ale to wszystko wyraża się w słowie duende.  Duende, czyli duch flamenco, który powstaje wtedy, gdy osoba tańcząca lub grająca nawiązuje momentalny kontakt z publicznością, a słuchacz czy widz też czuje jakieś wewnętrzne „drgania”. Często ktoś może być dobry technicznie i może mu się nawet wydawać, że to, co gra czy jak tańczy, jest dobre, ale może nie być w tym „pazura” . Z drugiej strony, ktoś może nie być wirtuozem gry na gitarze, czy nie tańczyć widowiskowo w potocznym tego słowa znaczeniu, ale może umieć oddać nastrój. Bo we flamenco to właśnie jest najważniejsze – oddać nastrój muzyki. Flamenco nie jest – w przeciwieństwie np. do tańca indyjskiego – tańcem opowiadającym różne historie. Są w nim przede wszystkim emocje: raz wesołe, innym razem smutne, które jednak często kończą się optymistycznie. Niezmiernie ważne jest to, że flamenco można tańczyć w każdym wieku, nawet mówi się, że flamenco jest jak wino – „im starsze, tym lepsze”. Pewnie dlatego, że dojrzałe osoby mają spore doświadczenie życiowe, które mogą „oddać” w tańcu.

Flamenco jest też tańcem indywidualnym i improwizowanym.
 
Indywidualnym w tym znaczeniu, że choć można go tańczyć w parze (sevillanas – taniec typowo folklorystyczny, „zaadoptowany” do flamenco), typowe flamenco jest tańcem solowym. Tak naprawdę nie jest ważny ani poziom techniczny tego tańca, ani wiek, w którym się zaczyna tańczyć. A improwizowanym jest dlatego, że tańczy się to, co się odczuwa. Jest oczywiście pewna podstawa zachowań i reguł rządzących tym tańcem, ale cała reszta jest interpretacją muzyki. 
 
Jak w jazzie, gdzie jest podstawa, czyli temat, a cała reszta zależy od wyobraźni muzyków.
 
Flamenco i jazz są pod tym względem bardzo pokrewne, wystarczy wspomnieć wspólne nagrania Paco de Lucii i Ala di Meoli. Chodzi o to, żeby nie przekroczyć pewnej granicy, nie zrobić z tego dziwactwa. 
 
Zajmujesz się flamenco od ponad 20 lat. Czy w tym czasie zainteresowanie tym tańcem zwiększyło się?
 
Można tak powiedzieć. Na początku – jak już wspomniałam – były tylko takie ośrodki jak Warszawa i Kraków. Obecnie szkoły flamenco istnieją w całej Polsce: we Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Olsztynie itd. Tyle, że zainteresowanie flamenco przypomina sinusoidę: raz jest bardzo wysokie, za chwilę spada. Bo prawda jest taka, że flamenco jest bardzo widowiskowym, ale trudnym i wymagającym tańcem. Jeżeli komuś się wydaje, że przyszedł dwa razy na zajęcia i już się czegokolwiek nauczył, to jest w błędzie. Do tego, żeby móc powiedzieć, iż się tańczy flamenco, droga jest bardzo długa; często trwa wręcz całe życie. Najpierw uczymy się kroków, powtarzamy, ale celem tej nauki jest to, żeby człowiek sam coś zatańczył. Oczywiście, czasami ćwiczymy do muzyki z płyt, ale prawdziwe flamenco jest wtedy, kiedy jest gitara, a przynajmniej klaskanie, czyli muzyka na żywo.
 
Czy miałaś okazję zobaczyć na żywo mistrzów flamenco?

Tak, i to nieraz. Najbardziej emocjonujące są te pokazy, kiedy wykonawca jest blisko publiczności. Kiedy widzi się tego człowieka „oko w oko”. Wtedy taniec jest najtrudniejszy, ale jednocześnie najbardziej energetyzujący. Tancerz nie może już niczego ukryć. To jest rzecz bardzo trudna, bo jeżeli mam smutny nastrój, to bardzo ciężko jest mi zatańczyć wesoło, odciąć się od tego, co w tym akurat momencie przeżywam. Flamenco bardzo rozwija człowieka rytmicznie, bo są w nim bardzo różne, połamane rytmy, choć są też oczywiście proste, na trzy lub cztery. Dzięki flamenco człowiek „porządkuje swoją głowę”, musi się na nim skupić przez dłuższy czas. Jeżeli nie jest w stanie przez minutę skupić się na jednej sprawie, to we flamenco raczej się nie odnajdzie. Być może dlatego teraz na zajęcia przychodzi mniej osób niż kiedyś, bo ludzie chcieliby się nauczyć wszystkiego szybko, przez weekend. A flamenco, jak już wspomniałam, jest bardzo wymagające. 
 
Małgorzata Drzał – pochodzi z Rzeszowa, mieszka w Krakowie. Filolog polski, choreograf, tancerka i wokalistka zespołu flamenco „Tajo de Plata”. Założycielka i dyrektor artystyczny Krakowskiej Szkoły Flamenco „Almoraima”. Tańczy także w Zespole Pieśni i Tańca AGH „Krakus” (w grupie wychowanków). Zajmuje się też tańcem Kathak (jeden z klasycznych tańców indyjskich), tańcem orientalnym (od 2000r.) oraz muzyką tradycyjną. Skończyła podyplomowe studium z zakresu choreografii tańców polskich i narodowych. Prowadziła zajęcia z flamenco na podyplomowych studiach choreograficznych (przy Międzywydziałowym Studium Kulturalno-Oświatowym) na Uniwersytecie Rzeszowskim.
 
fot. archiwum M. Drzał

KOMENTARZE

Od kwietnia częściej z Jasionki do Warszawy

Od kwietnia LOT chce zwiększyć liczbę połączeń z lotniska...

Piotr Pustelnik: na ośmiotysięczniki już nie wrócę

Z Piotrem Pustelnikiem, himalaistą, zdobywcą Korony Himalajów i Karakorum, rozmawiają Aneta Gieroń i Jaromir Kwiatkowski.

Co to za spółka, której kapitał wyniesie złotówkę?

Z Arturem Chmajem, ekonomistą z Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie, rozmawia Jaromir Kwiatkowski

zobacz więcej
Reklama

Mężczyzna od kuchni. Rockman, lekarz, tata

Konrad Baum, lekarz, specjalista neurolog, certyfikowany neurosonolog...

Dawid "Cygan" Kostecki nie żyje

Nie żyje 38-letni Dawid "Cygan" Kostecki. Znany rzeszowski pięściarz popełnił samobójstwo...

Przedwojenny Rzeszów. Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka

Od 1780 do końca 1949 roku działał w Rzeszowie sklep, w którym - jak podkreślali klienci - "można kupić wszystko". Kolejne pokolenia właścicieli zapisały...

Margaret Beels, córka jedynego noblisty z Podkarpacia, w Rymanowie

W piątek w Rymanowie, miasteczku z ponad 600-letnią historią, w którą wpisuje się 500 lat wspomnień o rymanowskich Żydach, rozpoczęły się XI Dni Pamięci Żydowskiej...

Rita Cosby we wtorek w Rzeszowie. Wstęp wolny

We wtorek, 27 sierpnia będzie się można spotkać ze znakomitą amerykańską dziennikarką, Ritą Cosby, córką żołnierza Armii Krajowej i uczestnika Powstania Warszwskiego, Ryszarda Kossobudzkiego. Laureatka...

Reklama

"Mężczyzna od kuchni". W siatkarskim świecie kibica Kacpra Gardziały

Z Kacprem Gardziałą, autorem profilu na FB "Okiem Kibica" oraz wolontariuszem na światowych imprezach w siatkówce mężczyzn, rozmawia Idalia Stochla

Rodzina Izydora Rabi, noblisty z Podkarpacia, znów w Rymanowie

W przyszły piątek w Rymanowie rozpoczynają się XI Dni Pamięci Żydowskiej Społeczności Rymanowa, które potrwają do niedzieli, 11 sierpnia. Tegoroczne świętowanie będzie...

Che Guevara - lokalny Robespierre. Felieton Krzysztofa Martensa

"Żegnaj komendancie" to tytuł bardzo popularnej piosenki skomponowanej, gdy Che Guevara opuszczał Kubę w 1965 roku, aby wziąć udział w rewolucjach w Kongo, a potem w Boliwii...

Jerzy Kwieciński otrzymał drugą tekę - ministra finansów

Związany z Podkarpaciem minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński otrzymał w piątek, 20 września, nominację na stanowisko ministra finansów. Będzie tym samym kierował...

Czubówna czyta Gucewicz w Rzeszowie. Będzie o Tymie, Himilsbachu, Osieckiej

Pretekstem do przyjazdu Krystyny Czubówny oraz Krystyny Gucewicz do Rzeszowa jest książka tej ostatniej pt. "Notes Krystyny Gucewicz czyli Fołtyn...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.