Reklama

Mamy renesans tematyki historycznej i poszukiwań swojego dziedzictwa

A A A
Z dr. Pawłem Rogiem, prezesem Regionalnego Stowarzyszenia Pamięci Historycznej

Dodano: 16-05-2016

dr Paweł Róg, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Pamięci Historycznej "Ślad"

dr Paweł Róg, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Pamięci Historycznej "Ślad"

Jaromir Kwiatkowski: Od jakiegoś czasu obserwujemy renesans zainteresowania historią, zwłaszcza u ludzi młodych. Pamiętam, że jeszcze kilkanaście lat temu przekonywano, że tematyka historyczna w mediach jest jedną z najmniej „chodliwych”. Dziś nikt tak nie powie, a najbardziej renomowane tygodniki opinii uruchomiły miesięczniki historyczne, które firmują. Nastąpił renesans np. tematyki II wojny światowej – AK, powstania warszawskiego, Żołnierzy Niezłomnych; gigantyczny sukces odniosło Muzeum Powstania Warszawskiego. Tę wyliczankę można by kontynuować długo, ale rozważmy, jakie są przyczyny tego zjawiska.
 
Dr Paweł Róg: Widzę dwie przyczyny zjawiska, o którym Pan wspomniał. Pierwszy to czynnik psychologiczny, wynikający z nas samych, czyli potrzeba tożsamości. 
 
Próba dowiedzenia się, skąd przychodzę, jakie są moje korzenie, dziedzictwo.
 
Dokładnie. Ten pierwszy czynnik jest ściśle związany z drugim, przeciwstawnym, tzn. globalizacją; występującymi w mediach tendencjami związanymi z tworzeniem globalnego społeczeństwa, rozmyciem tożsamości narodowej. 
 
Ten nawrót do tematyki historycznej bardzo często dzieje się na poziomie regionalnym lub lokalnym i przyjmuje postać powrotu do historii „małych ojczyzn”. Wydaje się wiele książek dotyczących historii regionalnej i lokalnej, np. dziejów jakiejś niewielkiej miejscowości. Ich autorami są nie tylko zawodowi historycy, ale także regionalni pasjonaci historii, badacze-amatorzy; powstaje wiele stowarzyszeń regionalnych. Czy to reakcja obronna na owe tendencje globalistyczne, o których Pan wspomniał?
 
Tak, to reakcja obronna, ale taka, która coś ze sobą niesie.
 
Co mianowicie?
 
Niesie potrzebę pokazania, co wartościowego wnosimy jako region w dzieje narodu i co my, Polacy, wnosimy do Europy. Weźmy jako przykład Park Historyczny V1, V2 w Bliznej. Mówiło się sporo o tych rakietach, o Peenemunde (mieścił się tu niemiecki ośrodek badań m.in. nad V1 i V2 – przyp. red.), a nikt nie kojarzył V1 i V2 z małą podkarpacką wioską. Nikt nie kojarzył akcji Most II, gdzie z tejże wioski przewieziono do Londynu szczątki tych rakiet, które nasi żołnierze z wywiadu AK zdobywali z narażeniem życia. Społeczność lokalna w Bliznej pokazała, jaki był wkład ludzi tam mieszkających w „dużą” historię, historię Europy i Polski.
 
Ciągnąc ten wątek, można dołożyć do tego renesans grup rekonstrukcyjnych, złożonych najczęściej z mieszkańców danej społeczności lokalnej. Co ciekawe, jeszcze niedawno dominowały grupy rekonstrukcyjne przedstawiające wydarzenia z okresu II wojny światowej. Obecnie coraz chętniej sięgają po bardziej zamierzchłą historię, np. ostatnio była ku temu okazja w związku z 1050-leciem Chrztu Polski. 

Reklama
To prawda, obserwujemy fascynację historią zamierzchłą. Członkowie tych grup - poprzez pokazanie, jak żyli ludzie z tamtych epok, jakie nosili stroje i jak walczyli – chcą w ten sposób zaprezentować nasz wkład w dziedzictwo europejskie.
 
Takie przedstawienia – ze strojami i odwołaniem się do wydarzeń historycznych często z odległych epok – mogą mieć dla danej miejscowości, gminy, dla społeczności lokalnej, znaczenie marketingowo-turystyczne.
 
Zgadza się. Najlepszym przykładem wykorzystania możliwości w tym zakresie jest skansen „Karpacka Troja” w Trzcinicy k. Jasła i odbywające się tam co roku jarmarki archeologiczne. Podobne przykłady, choć może nie na taką skalę, moglibyśmy mnożyć. Zwróciłbym uwagę na zjawisko rozbudzenia dumy lokalnej, która przybiera postać szukania związków wybitnych postaci historycznych z naszą miejscowością. Te związki odzwierciedlają się później w pomnikach, tablicach czy innych upamiętnieniach.
 
Czy skoncentrowanie się na związkach ważnych postaci historycznych z naszą miejscowością wynika z tego, że „bliższa koszula ciału”?
 
Dokładnie. Osoby nie będące historykami spotykają się z historią Polski najczęściej w ramach edukacji historycznej w szkole. Mnóstwo dat, faktów, a jeżeli jeszcze nauczyciel nie jest pasjonatem, to te lekcje są dla uczniów po prostu nudne. Edukacja historyczna w telewizji jest na różnych poziomie, w ostatnich latach – m.in. dzięki TVP Historia – na coraz wyższym. Ale to nie wystarczy.
 
TVP Historia czy ogólnopolskie gazety rzadko lub wcale sięgną do wydarzeń z historii mojej małej miejscowości.
 
Właśnie. Młody człowiek, wychodząc na ulice swojej miejscowości, widzi pomnik, tablicę, jakiś materialny ślad i zadaje sobie pytania na temat wydarzenia lub postaci, która została upamiętniona. Idąc obok jakiegoś pałacyku, zastanawia się, kto tu żył i jak. I zaczyna szukać informacji na ten temat. Oczywiście, mam tu na myśli osoby rozbudzone intelektualnie, bo pewnie są i takie, które przejdą obojętnie. Inna grupa regionalistów to osoby, które osiedliły się w danej miejscowości i chcą się tu zakorzenić. Ten proces zaczynają od poznania historii tej miejscowości.
 
19 maja o godz. 9 w głównym hallu budynku rektoratu Uniwersytetu Rzeszowskiego odbędzie się II Kongres Stowarzyszeń Regionalnych Województwa Podkarpackiego. Regionalne Stowarzyszenie Pamięci Historycznej „Ślad”, którym Pan kieruje, również będzie tam obecne. Jaki jest cel tego spotkania?
 
Zadaniem Kongresu będzie pokazanie szerokiego spektrum grup formalnych i nieformalnych (a będzie ich w sumie kilkadziesiąt z całego Podkarpacia), zajmujących się historią, tradycją, dziedzictwem kulturowym, rozumianym szeroko, bo związanym także np. z kuchnią regionalną czy obrzędowością. Chcemy się pokazać, poznać, nawiązać kontakty. Dziś społeczeństwo jest trochę zatomizowane, a takie spotkania mają na celu zintegrowanie środowiska. Wtedy będziemy mogli zrobić coś razem.

KOMENTARZE

Klaudiusz Angerman - zapomniany obywatel Europy

Historia człowieka, który nie bał się marzyć i umiał...

Zamek w Przecławiu: historia rabunku i odbudowy

Już z daleka, z mostu na Wisłoku widać Przecław. Zza...

Kupiecka przeszłość na rzeszowskim Rynku

W pierzei wschodniej, dokładnie naprzeciw ratusza zlokalizowany...

Spektakle karnawałowe i noc poetów w Siemaszkowej

W Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie trwają 20. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe. Na dobry początek, w piątkowy wieczór (8 lutego) widzom zaserwowano "Balladyny i romanse". Po zakończeniu...

Dzieje Rzeszowa, czyli perełka z ulicy Dąbrowskiego

Budynek Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego przy ul. Dąbrowskiego w Rzeszowie jest uważany za perełkę socrealizmu, wręcz podręcznikowy przykład tego stylu w architekturze. Ciekawe...

zobacz więcej
Reklama

Odeszli w 2018 roku...

Wspominamy znanych mieszkańców Podkarpacia, zmarłych w ostatnim roku. Wszystkich pożegnaliśmy ze smutkiem...

100 lat niepodległej Polski. BIZNESiSTYL.pl "Na Żywo"

100 lat temu Polska odzyskała niepodległość...

Politolog o wyborach samorządowych 2018. W Rzeszowie PiS liczył na więcej!

Z dr. Pawłem Kucą, politologiem z Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Aneta Gieroń

Jak się kiedyś bawił Rzeszów! Kultowe "Piekiełko" i inne lokale

Z Januszem Pawlakiem i Agnieszką Skowron-Wilusz, autorami książki "Rzeszowskie Piekiełko. ABC powojennych i PRL-owskich lokali", rozmawia Idalia Stochla

Władysław Ortyl oficjalnym kandydatem na marszałka województwa

W poniedziałek, 19 listopada odbędzie się pierwsza sesja sejmiku podkarpackiego, na której wybrany zostanie nowy zarząd województwa oraz prezydium sejmiku. Jak potwierdzają...

Reklama

Pogranicznicy na koniach tylko w Bieszczadach. Już od 20 lat

W tym roku mija 20 lat służby patroli konnych Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej. To jedyna taka formacja w szeregach pograniczników w Polsce, a przy tym ważne uzupełnienie...

Wiesław Myśliwski o pamięci. O niej mowa także w "Uchu Igielnym"

"Najwięksi pisarze nie napisali wcale wielu książek - powiedział pięć lat temu w Rzeszowie Wiesław Myśliwski. I dodał: To ostrzeżenie skierowałem przede wszystkim...

Japonia w Przemyślu - dla Tokio jedna z najlepszych na świecie

Antoni Adamski: Ten pokoik z korytarzem - całość o metrażu mieszkania M-3 - to cały wasz lokal?

Skacząc po głowie Innym Kobietom, niszczycie nie tylko fryzurę, ale i psychę!

Anglicy prosto z Oxfordu donoszą, że o 40 proc. wzrosło w Internecie wyszukiwanie znaczenia słowa TOXIC, czyli toksyczny. Ludzie przerażeni...

II tura wyborów 2018. Wśród przegranych wieloletni samorządowcy

Po II turze wyborów samorządowych na Podkarpaciu obok największych wygranych: Wojciecha Bakuna w Przemyślu, Tomasza Matuszewskiego w Sanoku, czy Jacka Wiśniewskiego...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.