Reklama

Z tańcem i etykietą przez wieki. Tradycja dworska ciągle intryguje!

A A A
Z Maciejem Stanisławem Lubicz Rąbalskim, znawcą dworskiej etykiety i tańców, rozmawia Elżbieta Lewicka

Dodano: 19-06-2018

Maciej Stanisław Lubicz Rąbalski. Fot. Dominik Matuła

Maciej Stanisław Lubicz Rąbalski. Fot. Dominik Matuła

Elżbieta Lewicka: Zajmuje się Pan propagowaniem tematyki historycznej dotyczącej wielkich podróży dawnej arystokracji europejskiej i nauka tańców dworskich. To dość rzadkie i oryginalne zajęcie. Czy historia dawnych wieków to dla Pana najbardziej interesujący temat?
 
Maciej Stanisław Lubicz Rąbalski: Od dziecka mamy marzenia. Ktoś chciałby zostać strażakiem, albo lekarzem, albo księżniczką, a ja zawsze chciałem być królem. Oczyma wyobraźni widziałem cały dwór, który oczywiście mi schlebiał i całe to wspaniałe dworskie otoczenie. Od dziecka kochałem też taniec. Później, w czasie studiów historycznych zupełnie się tym nie zajmowałem, ale już jako zupełnie dorosły człowiek wróciłem do tego tematu dzięki wspaniałemu Festiwalowi Tańców Dworskich Cracovia Danza.
 
Wróćmy jeszcze do Pana marzeń o byciu królem. Miał pan swój dziecięcy dwór?
 
Moją ulubioną zabawą było budowanie zamków, ze wszystkiego. Oczywiście z piasku, z klocków drewnianych, później z klocków lego, a na podwórku animowałem zabawy w rycerzy, księżniczki i atakujące smoki, z którymi trzeba było walczyć i bronić królestwa. Oczywiście mojego królestwa! A rodzice mówili: książątko się nam urodziło.

Pochodzi Pan z Poznania?
 
Tak, ale korzenie przodków sięgają Łodzi, Warszawy i częściowo Ukrainy, gdzie mieszkali książęta von Tarasov.

Kiedy wpadł Pan na pomysł prowadzenie warsztatów tańca dworskiego?
 
Około 5 lat temu, ponieważ zauważyłem, że w Poznaniu nie ma ani jednego zespołu uprawiającego dawne tańce. Wcześniej jeździłem uczyć się tańców dworskich do Warszawy i Wrocławia. Miałem coraz lepszą wiedzę, którą zarażałem koleżanki i kolegów, tak powstał mój zespół Corona Florum. Do tej pory jest to jedyny tego typu zespół w Wielkopolsce.Mamy swój herb i wewnętrzną hierarchię. Obecna działalność Corona Florum jest  już na wpół zawodowa.

Podobno zamierza Pan napisać o tym doktorat?
 
Tak. Tematem byłyby ceremoniały dworskie, świeckie i kościelne – oczywiście w XVIII wieku, bo ten czas najbardziej mnie interesuje.
 
Dlaczego interesują Pana historie, do których zwykli ludzie nigdy nie mieli dostępu, te „wysokie progi” arystokracji?
 
Może dlatego, że to jest jak bajka, która pozwala oderwać się od szarego, normalnego życia. Możemy się przebierać w piękne stroje z epoki i zachowywać bardzo elegancko, według etykiety, która normalnie nie ma miejsca.

Co Pana najbardziej (oprócz tańca) pasjonuje w dziejach historii wieków, które Pan bada?
 
Fascynują mnie „przejścia” między epokami, te przełomy, ich historia wciąż jest odkrywana. I ludzie. Co spowodowało, że stali się wielcy i do dziś czytamy o nich nie tylko w podręcznikach historii.
 
Postać którego z władców europejskich najbardziej Pana fascynuje?
 
Z całą pewnością Ludwik XV!

Dlaczego?
 
Był niezłym bawidamkiem (śmiech). Jest też, obok Madame Pompadour, ikoną swojej epoki.
 
 
Fot. Dominik Matuła

Czy wszystkie tańce dworskie zostały skodyfikowane i opisane?
 
Reklama
Tak. Już od Renesansu znajdujemy zapisy, a wchodząc w Barok mamy już system notacji pozwalający na dokładne odczytanie kroków zapisanych przez ówczesnych choreografów. Źródło tańców tkwi w XVII- wiecznej  Francji i jest kontynuowane w wieku XVIII.
 
Jest Pan pomysłodawcą i wykonawcą nie tylko takich projektów, jakie przedstawił Pan na Podkarpaciu. Organizuje Pan też zajęcia np. z etykiety dworskiej, czy weekendowe spotkania dla pracowników firm. Pomówmy o etykiecie dworskiej i jej podstawowych zasadach.

Prowadzę m.in. międzynarodowe bale historyczne, na początku których wskazuję, jak należy się zachowywać, aby zabawa była zgodna z etykietą. Na przykład mamy karneciki, które służą do wybierania dam do kolejnych tańców. Kiedy siadamy przy stole, trzeba pamiętać o równym przysunięciu krzeseł, na których zasiadają damy - wszyscy muszą zasiąść w jednym czasie i czekać na króla, bez którego nie można rozpocząć kolacji. Jest więc w tym wszystkim spory element powagi. Na przykład w styczniu tego roku mieliśmy międzynarodowy bal stanisławowski w Jabłonnej z udziałem 120 gości z całej Europy. Wszyscy byli nienagannie ubrani w stroje z końca XVIII wieku - nie było nawet ani jednej peruki ze sztucznego tworzywa. Przed otwarciem balu odbyła się też próba tańców, tak, jak to ma miejsce np. w Operze Wiedeńskiej przed balem debiutantów.

Byli prawdziwi arystokraci?
 
Tak, jeden z nich miał 7 tytułów, mieszka w trzech francuskich zamkach, a jego ojciec jest dyplomatą. Takich gości często mamy na naszych eventach.

Zapewne Pan także stara się o uczestnictwo w balach organizowanych przez europejską arystokrację – nad Loarą na przykład?
 
Na przykład! Są takie bale, o których nikomu się w Polsce nie śniło.
 
Jak się dostać na taki bal?
 
Trzeba się tym interesować, szperać w internecie wybierając odpowiednie hasła. Na słynne bale debiutantek trudno się dostać i są one bardzo drogie, ale na przykład piękne historyczne bale debiutantów są już w naszym zasięgu. 
 
Jak Polska wygląda na tym europejskim tle?
 
Jest lepiej, niż było, ale do ideału jeszcze daleko. Osobiście zauważam, że wschód Polski bawi się lepiej od zachodu, który jest bardziej „urzędowy”. Tu Sylwestry kończą się szybciej, nie wypada dużo wypić itd. Nie ma też balów w stylu wiedeńskim, gdzie rzeczywiście obowiązuje rygorystyczny dress code.

Czy w Polsce jest wielu chętnych do zabawy w królów i księżniczki?
 
Mieliśmy kiedyś zamówienie na zorganizowanie szkolenia dla jednego z banków. 30- osobowa grupa młodych bankowców nie wiedziała, co ich czeka. Musieli się przebrać, nauczyć tańców i zjeść z nami kolację. Część z nich powiedziała, że tego nie zrobi myśląc, że to będą jakieś wygłupy i bal przebierańców. Proszę mi wierzyć, że o godz. 23 nikt już nie był w stanie kontynuować wieczoru z powodu zmęczenia, jakie spowodowały nauki etykiety dworskiej, tańców i arystokratycznych zabaw.
 
Maciej Stanisław Lubicz Rąbalski z Poznania zrealizował w Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu projekt - "Kompetentny Senior Ambasadorem Społeczeństwa Wiedzy"  sfinansowany w ramach program Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku". Uczestnicy wykładów "Grand Tour i podróże arystokracji w XVI-XIX wieku" oraz warsztatów tańca dworskiego "Z królem przez wieki” spotykali się m.in. w Birczy, Przemyślu, Brzozowie i Jarosławiu.

KOMENTARZE

Reklama

Odeszli w 2018 roku...

Wspominamy znanych mieszkańców Podkarpacia, zmarłych w ostatnim roku. Wszystkich pożegnaliśmy ze smutkiem...

100 lat niepodległej Polski. BIZNESiSTYL.pl "Na Żywo"

100 lat temu Polska odzyskała niepodległość...

Politolog o wyborach samorządowych 2018. W Rzeszowie PiS liczył na więcej!

Z dr. Pawłem Kucą, politologiem z Uniwersytetu Rzeszowskiego, rozmawia Aneta Gieroń

Jak się kiedyś bawił Rzeszów! Kultowe "Piekiełko" i inne lokale

Z Januszem Pawlakiem i Agnieszką Skowron-Wilusz, autorami książki "Rzeszowskie Piekiełko. ABC powojennych i PRL-owskich lokali", rozmawia Idalia Stochla

Władysław Ortyl oficjalnym kandydatem na marszałka województwa

W poniedziałek, 19 listopada odbędzie się pierwsza sesja sejmiku podkarpackiego, na której wybrany zostanie nowy zarząd województwa oraz prezydium sejmiku. Jak potwierdzają...

Reklama

Pogranicznicy na koniach tylko w Bieszczadach. Już od 20 lat

W tym roku mija 20 lat służby patroli konnych Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej. To jedyna taka formacja w szeregach pograniczników w Polsce, a przy tym ważne uzupełnienie...

Wiesław Myśliwski o pamięci. O niej mowa także w "Uchu Igielnym"

"Najwięksi pisarze nie napisali wcale wielu książek - powiedział pięć lat temu w Rzeszowie Wiesław Myśliwski. I dodał: To ostrzeżenie skierowałem przede wszystkim...

Japonia w Przemyślu - dla Tokio jedna z najlepszych na świecie

Antoni Adamski: Ten pokoik z korytarzem - całość o metrażu mieszkania M-3 - to cały wasz lokal?

Skacząc po głowie Innym Kobietom, niszczycie nie tylko fryzurę, ale i psychę!

Anglicy prosto z Oxfordu donoszą, że o 40 proc. wzrosło w Internecie wyszukiwanie znaczenia słowa TOXIC, czyli toksyczny. Ludzie przerażeni...

II tura wyborów 2018. Wśród przegranych wieloletni samorządowcy

Po II turze wyborów samorządowych na Podkarpaciu obok największych wygranych: Wojciecha Bakuna w Przemyślu, Tomasza Matuszewskiego w Sanoku, czy Jacka Wiśniewskiego...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 60

VIP Biznes&Styl Nr 60
w numerze m.in.:

• Przez wieki życie i zdrowie ratowali aptekarze! • 60 lat skansenu w Sanoku • Stanisław Głodowski: Nie liczę, że fala mnie poniesie • Rosja. Za Uralem • Dla kogo Harrods
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.