Reklama

Teatr kończy remont dużej sceny i marzy o rozbudowie. Co w planach?

A A A
Z Janem Nowarą, dyrektorem Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie rozmawia Alina Bosak.

Dodano: 06-11-2019

Wizualizacja rozbudowy teatru. Fot. Archiwum Teatru Siemaszkowej

Wizualizacja rozbudowy teatru. Fot. Archiwum Teatru Siemaszkowej

Alina Bosak: Kończy się wielki remont rzeszowskiego teatru. Widzowie już pewnie stęsknili się za Dużą Sceną, która od czerwca była wyłączona z repertuaru. Jakie zmiany zobaczą po jej otwarciu?
 
Jan Nowara: Dozbroiliśmy okno sceniczne.
 
Brzmi tajemniczo.
 
Powiększyliśmy okno sceny. Znajdował się pod nią orkiestron i przestrzeń wykorzystywana jako magazyn. Stworzony został ruchomy most portalowy i okno sceny będzie można podwyższać lub obniżać. Zyskamy także na jakości dźwięku, dzięki nowej linii dźwiękowej. Dziś powstaje wiele spektakli muzycznych, więc ta zmiana ma duże znaczenie. Przebudowa objęła także dostosowanie tej części budynku do obowiązujących obecnie przepisów przeciwpożarowych. Takiej modernizacji musimy poddać cały gmach. Jest to projekt wieloletni. 
 
 
Jan Nowara. Fot. Archiwum Teatru Siemaszkowej
 
Ile kosztował tegoroczny remont? 

Około 3,8 mln złotych.
 
Co z planami rozbudowy teatru?
 
Wciąż aktualne. Na dziedzińcu jest wystarczająco miejsca, by rozbudować nasz teatr o profesjonalną scenę kameralną – mobilną, z widownią na 150 osób. Taką, która umożliwiłaby swobodne wykorzystanie przestrzeni. Coraz więcej jest spektakli, w których nie ma już klasycznej inscenizacji, ale widz „wchodzi w dramat”. Tak jest w przypadku naszej „Szklanej menażerii”, „Miłości i gniewu”, ale też gościnnych sztuk. Wkrótce na Festiwal Nowego Teatru przyjedzie Marcin Wierzchowski z „Idiotami” inspirowanymi filmem Larsa von Tiera i on też będzie szukał przestrzeni umożliwiającej kontakt z widzami. Scena kameralna mogłaby spełniać także funkcję sali prób. Bardzo brakuje nam takiej przestrzeni odpowiadającej wielkością dużej scenie. Kiedy przygotowujemy nowy spektakl, nieustannie ściągamy i ustawiamy na nowo dekoracje na dużej scenie, bo do południa są próby zbliżającej się premiery, a wieczorem przedstawienie dla publiczności. W nowym budynku, połączony z głównym gmachem przewiązką, byłoby nowoczesne archiwum połączone z salą edukacyjną. Dziś brakuje nam miejsca na takie działania, warsztaty, spotkania. Mamy plany i  rysunki, które teraz należałoby przekształcić w architektoniczny projekt. 
 
Współczesne przedstawienia często wymagają przestrzeni, jaką tradycyjne teatry nie dysponują. Scena kameralna tego problemu nie rozwiąże.

Tak. W Rzeszowie nie znaleźliśmy pomieszczeń o charakterze postindustrialnym, a szukaliśmy ich intensywnie, chcąc zaprosić na rozpoczynający się 29 listopada, Festiwal Nowego Teatru „Trojanki” w reżyserii Jana Klaty. Ale ten znakomity spektakl nie zostanie w Rzeszowie pokazany, ponieważ do tego potrzebna jest hala, w której będzie można wysypać kilka ton piachu - tego wymaga scenografia ukazująca plażę.  Tego nie da zrobić się w teatrze, ani w hali sportowej. W innych miastach są stare fabryki, magazyny, browary, rzeźnie, które wykorzystuje się do takich celów. Artyści szukają dziś innych, niescenicznych przestrzeni. Tych nam brak.
 
 
Wizualizacja rozbudowy teatru. Fot. Archiwum Teatru Siemaszkowej
 
Kiedy zobaczymy pierwszy spektakl na odnowionej Dużej Scenie?

26 listopada wznowimy „Lwów nie oddamy!” w reżyserii Katarzyny Szyngiery. 9 grudnia ten spektakl gramy na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, na dużej scenie Starego Teatru, co jest dla nas prestiżowym wyróżnieniem, bo na niej wystawiano sztuki wybitnych twórców, m.in. Wajdy, Swinarskiego, Jarockiego, Grzegorzewskiego. 
 
Boska Komedia zaczyna się tuż po Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych, od pięciu lat odbywających się pod szyldem Festiwalu Nowego Teatru.

Nasz festiwal rozpoczyna się 29 listopada. My wystawimy na nim „Mistrza i Małgorzatę” w reżyserii Cezarego Ibera.
 
Spektakl miał niewiele przedstawień przed remontem Dużej Sceny. Wiele osób na niego czeka. Jak często będzie grany w nowym sezonie?
 
Pewną trudność sprawia duża liczba aktorów występujących gościnnie. Krzysztof Boczkowski, który gra Wolanda, jest aktorem Teatru Współczesnego we Wrocławiu, bardzo mocno tam zajętym. Zamierzamy jednak kilka razy w miesiącu ten spektakl grać. 
 
Duża Scena lada moment rusza, ale najbliższa premiera Teatru Siemaszkowej odbędzie wcale  nie w Rzeszowie, a w Muzeum-Zamku w Łańcucie. 16 listopada, w Sali Balowej wystawiona zostanie „Ermida albo Królewna pasterska” w Pana reżyserii. Barokowa sztuka? Tego dawno nie było!
 
To element strategii „genius loci”, którą realizuję od początku kierowania tym teatrem. Przedstawienie odbędzie się w ramach Festiwalu Dziedzictwa Kresów. Sztukę 400 lat temu napisał Stanisław Herakliusz Lubomirski – erudyta, światowiec pełniący wiele funkcji państwowych, ale także człowiek, który wyremontował siedzibę w Łańcucie. W Muzeum-Zamku można dziś podziwiać także małą scenę teatralną stworzoną dla księżnej Lubomirskiej, więc miejsce ma z pewnością wyjątkowego ducha. Sztukę chcemy zagrać dla większej publiczności, a więc w Sali Balowej, ponieważ teatrzyk księżnej nie pomieści wielu widzów.  
 
Rymowana sztuka z XVII wieku ma szansę na powodzenie? 

Temat ucieczki z salonu do sielankowej krainy natury wciąż jest aktualny. 
 
Rzuć wszystko i wyjedź w Bieszczady?

Reklama
My mieszczuchy wciąż lokujemy swoje wyobrażenie wypoczynku w wiejskich daczach i letnich domach na łonie natury. Poza tym ekologia stała się ważnym nurtem życia publicznego i polityki. W czym jest trochę szarlatanerii - straszy się smogiem, kiedy poważni naukowcy wskazują, że przyczyną ocieplenia klimatu są plamy na Słońcu, a nie działalność człowieka. Miraże takich idei zamierzamy w spektaklu także zaznaczyć. Dwie kluczowe postaci sztuki – królewna Ermida i jej dwórka Laurella, które uciekają z dworu do Arkadii, uosabiają oddanie ekologii, a także zmęczenie konwenansem i rytuałem dworskiego życia. Główną motywacją ich działań jest jednak poszukiwanie miłości. Bo w różnych tradycjach Arkadia jest przecież miejscem, w którym ma się nadzieję na wielką, nieskrępowaną i idealną miłość. Ermida podejrzewa swojego narzeczonego króla Filandra o niewierność, dlatego szuka ideału w Arkadii.  
 
A to już naprawdę uniwersalny temat…

Opowiadamy to z przymrużeniem oka, bawiąc się konwencją. Jest także bohater powodujący zwroty akcji w tej sztuce - spirytus movens w postaci służącego Argana, którego kreuje Robert Żurek. Na ucieczce z dworu i emocjach innych postaci zamierza skorzystać. Obiecuje królowi odnaleźć Ermidę. Jest też pasterz, który zakochuje się w królewnie. Uczucia wybuchają z dużą gwałtownością, jak to w baroku, a nasi aktorzy mają okazję zmierzyć się z odtworzeniem skrajnych emocji. W naszej interpretacji zostawiamy odbiorcy wybór. U Lubomirskiego ostatecznie tryumfuje stoicyzm – jego sztuka ma podtytuł: „Ten szczęśliwy, który się swym stanem kontentuje”. Morał zaś jest taki, że nie ma sensu szukać harmonii w mitycznych miejscach, ale nauczyć się cieszyć tym, co się już posiada. W naszej interpretacji nie dajemy tak kategorycznych rad. Tych, którzy śnią o Arkadii jest jednak dość sporo i nie wszyscy chcą z tego marzenia rezygnować. 
 
Wprowadził Pan jeszcze od scenariusza inne nowości?

Część tekstu będzie śpiewana. Stylizowaną muzykę tych pieśni skomponował Wojciech Głuch, kompozytor mieszkający obecnie w Geteborgu, niegdyś kierownik muzyczny Teatru „STS” i warszawskiego Teatru Rozmaitości, twórca muzyki filmowej. 
 
„Ermida” trafi do repertuaru i na Dużą Scenę?

To spektakl wymyślony do pałacowych wnętrz. Zaproponujemy go jako ekskluzywne przedstawienie zamkom i rezydencjom. To też konsekwentny dążenie do wychodzenia z naszym teatrem poza scenę. Mamy spektakl dla Bieszczad „Wyżej niż połonina”, mamy „Kiedy byłem małym chłopcem” o Tadeuszu Nalepie, również do pozateatralnych wnętrz.
 
Koniec listopada i początek grudnia upłynie pod znakiem Festiwalu Nowego Teatru. Tu też będą zmiany?

Będzie to inny festiwal, bo zupełnie bez udziału Joanny Puzyny-Chojki, która zginęła tragicznie ponad rok temu, ale współtworzyła program jeszcze ostatniej edycji, wybierała spektakle, które pokazaliśmy w 2018 roku. Była partnerem tego projektu, który realizowałem od początku objęcia stanowiska dyrektora teatru. W tej chwili kuratorem konkursowej części festiwalu już Tomasz Domagała, bloger, krytyk teatralny, który prowadzi audycję w polskieradio24.pl. Nowością festiwalu jest zaproszenie do Rzeszowa także teatrów offowych. To potężny nurt w polskiej twórczości – ambitny, poszukujący. Portal Teatralny.pl wspólnie z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego organizuje konkurs „The Best Off” dla tych teatrów i do ostatniej edycji zgłoszono 160 spektakli! Wśród takich teatrów są te, które proponują nurt bardziej rozrywkowy, jak chociażby nasze rzeszowskie Ave Teatr i Teatr Bo Tak, oraz poszukujące jak Teatr Przedmieście Anety Adamskiej. Takich teatrów jest w Polsce sporo. Dlatego poprosiłem Katarzynę Knychalską, założycielkę portalu Teatralny.pl, by została kuratorką części Festiwalu Nowego Teatru pod nazwą „Off Konteksty”. Po raz pierwszy na scenie Teatru Maska zaprezentujemy trzy najlepsze spektakle konkursu „The Best Off”. Ważnym nurtem festiwalu będą też efekty działań Sceny Nowej Dramaturgii i projektu, w którym skojarzyliśmy autorów scenariuszy i reżyserów. Czytanie sztuk, które powstały w wyniku pracy tych tandemów odbędzie się podczas festiwalu. Kuratorem jest tu Martyna Łyko i Witold Mrozek. Kontynuacją debat o teatrze, które zapoczątkowała Joanna Puzyna-Chojka, będzie panel z udziałem teatrologów i twórców. Pokieruje nim prof. Zbigniew Majchrowski, dyrektor Katedry Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej na Uniwersytecie Gdańskim.
 
Wiodący temat festiwalu?

 „Ja i czy wspólnota?” To sprawa szeroko dziś dyskutowana. Dla jednych wspólnota jest czymś, co ogranicza wolność jednostki. Niektórzy jednak mówią, że tylko zachowanie wspólnoty kulturowej, historycznej jest szansą na przetrwanie we własnej kulturze, a nie wtopili się w jakiś wspólny kosmopolityczny nurt.    
 
A jakie tematy poruszą premiery planowane w rzeszowski teatrze w tym sezonie? 

Z reżyserem Waldemarem Śmigasiewiczem umówiłem się na Gombrowicza i szykujemy w Rzeszowie „Iwonę, księżniczkę Burgunda”. Dużą realizacją na Dużej Scenie i spektaklem, który będziemy chcieli zabrać na festiwal Trans/Misje do Wilna i Trok, jest komedia Szekspira „Wesołe kumoszki z Windsoru” w reżyserii Pawła Aignera. Ja zaś wyreżyseruję „Kto się boi Virginii Woolf” Edwarda Albeego – psychodramę o kryzysie człowieczeństwa i pustce, której nie potrafi wypełnić miłość. W dramacie ta pustka jest związana z brakiem dziecka. Tekst jest znany z wielu świetnych wystawień i filmu. Jest w nim gra okrucieństwa, którym bohaterowie próbują przykryć brak w związku. Planujemy także premierę spektaklu zbudowanego na utworach Leonarda Cohena. Prawa do wystawienia tekstu ma Sławomir Gaudyn, a w monodramie zagra i zaśpiewa Robert Żurek. Towarzyszył mu będzie na pianinie Mikołaj Babula. 
 
Znów opowieść o miłości…

I o życiu, które jest podróżą. 
 
          

KOMENTARZE

II Najazd Awangardy na Rzeszów

Tegorocznym Spotkaniom Karnawałowym w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej będzie towarzyszył...

Trzy dni karnawałowych spotkań z teatrem

Wyjątkowe, bo jubileuszowe - świętujące dwudzieste już urodziny...

Spektakle karnawałowe i noc poetów w Siemaszkowej

W Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie trwają...

Zemsta w Siemaszkowej

"Zemsta", najbardziej znana komedia hr. Aleksandra Fredry, już w najbliższą sobotę, 23 marca na deskach Teatru im. W. Siemaszkowej. Premiera spektaklu w reżyserii Remigiusza Cabana, dyrektora teatru rozpocznie się na dużej scenie o godz. 19. W ten sposób...

"Wiersze na słupach" od 16 kwietnia w Rzeszowie

Teatr im. Wandy Siemaszkowej rozpoczyna niecodzienną akcję promującą twórczość rzeszowskich poetów. Od 16 kwietnia wiersze "zaleją" Rzeszów, a mówiąc dokładniej plakaty z nimi zawisną na wszystkich...

zobacz więcej
Reklama

Sławna polska Trucking Girl na TSLA EXPO Rzeszów 2019

Iwona Blecharczyk, najpopularniejsza w Polsce trucking girl, będzie jednym z prelegentów Kongresu i Targów TSLA EXPO Rzeszów 2019. Wydarzenie odbędzie się w dniach 10-12 października...

Marek Olszyński, profesor artysta. Moje gryzienie świata

Wyjątkowo niesystemowy z niego człowiek jak na akademika. I jako artysta także wymyka się definicjom. Rozcina i dziurawi płótna, obrazami pokrywa wyciągnięte ze śmietnika przedmioty...

Świat jest straszny, ale ja postanowiłem, że jest piękny

Z Wojciechem Bonowiczem, poetą, publicystą, felietonistą "Tygodnika Powszechnego" i miesięcznika "Znak", rozmawia Aneta Gieroń

Reklama

Dzisiaj współpraca szkół technicznych z przemysłem to konieczność!

Z Jarosławem Augustynowiczem, wicedyrektorem Zespołu Szkół w Gorzycach ds. Centrum Kształcenia Praktycznego, rozmawia Aneta Gieroń

Ks. prof. Michał Heller za sterami samolotu Politechniki Rzeszowskiej

Ks. prof. Michał Heller, kosmolog, fizyk, filozof i teolog, doktor honoris causa Politechniki Rzeszowskiej, laureat Nagrody Templetona i jeden z najwybitniejszych...

Ekosystem w trakcie budowy, czyli jak połączyć naukę z biznesem

Rozmowa z Jackiem Kubrakiem, Prezesem Zarządu Podkarpackiego Centrum Innowacji

Leila, ksiądz Przeklasa, Segal... Odeszli w 2019 roku

Do grona tych, których wspominamy, odwiedzając cmentarze w dniu Wszystkich Świętych, dołączyło także wiele postaci znanych z mediów i swojej działalności. Przypominamy ich zatem i my...

Planeta Grety. Felieton Magdy Louis

Greta Thunberg, młodziutka Szwedka, której troska o losy naszej planety wzruszyła i poruszyła wielu zwykłych ludzi na całym świecie, otrzymała 17 września od Amnesty International tytuł Ambasadora Sumienia. Urodzona w 2003...

zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.