Katarzyna Twardzik

Instruktor fitness, pilates i bodyART?, trener personalny, właściciel Kasia Twardzik STUDIO

Ruszaj się? z głową

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
? mogłabym długo, bo wiele robię i zawodowo, i hobbystycznie. Zawód i pasję łączę pracując jako instruktor fitness. Ponieważ moja fitnessowa przygoda trwa już od ponad 15 lat, mogę chyba nieskromnie stwierdzić, że jestem instruktorem dojrzałym i świadomym, choć uważam, że jeszcze wiele nauki i pracy przede mną. Dlatego każdego roku zaliczam kolejne szkolenia, warsztaty i konwencje. W ciągu ostatnich lat coraz bardziej przestawiam się na fitness Body & Mind, który oprócz silnego i sprawnego ciała integruje ciało z umysłem, pozwalają wyciszyć rozbiegane myśli i radzić sobie ze wszechobecnym stresem. Największą satysfakcję dają mi iskierki radości w oczach moich klientów, a także obserwowanie zmian, jakie zachodzą w ich ciałach i głowach. Mam nadzieję pracować w tym pięknym zawodzie do późnej starości i jestem głęboko przekonana, że to możliwe.

O blogu:
Człowiek jest stworzony do ruchu ? z tym mam nadzieję, wszyscy się zgadzamy. Aktywność fizyczna jest nam potrzebna do zachowania równowagi i zdrowia. Jednak to, jak się ruszać nie jest już takie oczywiste. Jesteśmy bombardowani ogromną ilością ofert klubów fitness, ośrodków sportowych i Szkół. Co wybrać? Jak ćwiczyć? I w ogóle po co? Za pomocą tego bloga będę chciała ruszyć nie tyle Wasze ciała, co głowy, zachęcając do myślenia i dociekania. Będzie o różnych treningach, ich aspektach zdrowotnych i ich wpływie na życie na różnych płaszczyznach. Zapraszam do czytania i ruszania się ? byle z głową!

Najważniejsza jest równowaga

A A A

Dodano: 16-07-2013

trening bodyART

trening bodyART

Ponieważ jako instruktor fitness wykonuję "pracę fizyczną", na co dzień nie mam zbyt wielu okazji do przelewania myśli na papier, czy też ekran komputera. Za czasów szkolnych prowadziłam jednak pamiętnik, a maturę z polskiego napisałam na 5 więc może nie będzie tak źle :-) Mam nadzieję, że czytanie tego bloga zachęci Was do podjęcia mądrej aktywności fizycznej, a jeśli już trenujecie, chciałabym sprowokować Was do przeanalizowania swoich działań pod kątem ich celowości i bezpieczeństwa zdrowotnego. Bo niezależnie od efektów, do których dążymy rozpoczynając trening, nadrzędnym celem powinno być ZDROWIE!
 
W tym miejscu małe wyjaśnienie wstępne. Trudno pisać o sprawach związanych z treningiem nie używając od czasu do czasu fachowego słownictwa. Z drugiej jednak strony nie chciałabym, aby ten blog zamienił się w podręcznik wychowania fizycznego, dlatego wybaczcie, jeśli niektóre sformułowania pozostawię bez wyjaśnienia. Oczywiście zawsze postaram się odpowiedzieć na wszystkie Wasze pytania, więc jeśli coś będzie Was nurtować to proszę o komentarze :)
 
A wracając do meritum... No właśnie - zdrowie - pojęcie bardzo szerokie i różnie definiowane. Każdy pewnie wyjaśniłby to pojęcie w inny sposób. Moja własna definicja brzmi następująco: ZDROWIE to stan RÓWNOWAGI na poziomach: fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Człowiek wytrącony ze stanu równowagi zaczyna tracić zdrowie. Najstarszy z systemów medycznych świata, jakim jest ajurweda w ogóle nie zna pojęcia "choroba"  - tylko organizm w nierównowadze. Życie w równowadze to także życie w zgodzie ze swoją naturą oraz z otoczeniem. 
 
Samo podjęcie aktywności fizycznej już jest krokiem w kierunku przywrócenia sobie naturalnej równowagi. Ciało, aby utrzymać zdrowie, musi wykonywać odpowiednią ilość pracy fizycznej w stosunku do spoczynku. Biologicznie człowiek jest zaprogramowany do ruchu i choć od czasów naszych prehistorycznych przodków - zbieraczy i myśliwych - minęły już dziesiątki tysięcy lat, ewolucyjnie jesteśmy nadal gatunkiem homo sapiens zaprogramowanym do pokonywania dużych odległości i wytrzymywania długotrwałego wysiłku fizycznego. Ponieważ w dzisiejszych czasach więcej czasu spędzamy w nienaturalnej dla nas pozycji siedzącej, zachowanie zdrowia bezdyskusyjnie wymaga odpowiedniego treningu. 
 
No właśnie, co to znaczy "odpowiedni trening"? Rodzajów treningów jest całe mnóstwo, począwszy od różnych dyscyplin sportowych, przez treningi "fitnessowe" po popularne aktywności jak  bieganie, czy też maszerowanie. Możemy generalnie przyjąć, że każda aktywność ruchowa jest dobra, pod warunkiem, że nie jest sportem wyczynowym, który nie ma wiele wspólnego z  prozdrowotnością. Wyczyn jest właściwie zakłóceniem równowagi, stąd kontuzje i problemy zdrowotne zawodników przeróżnych dyscyplin. Oprócz tego jest jeszcze jeden warunek prozdrowotności treningu, a mianowicie zrównoważony rozwój człowieka jako integralnej całości. 
 
Skupiając się tylko na aspekcie fizycznym (to oczywiście niepełne podejście, ale formuła bloga nie pozwala na jednorazowy dłuuuuugi elaborat;)) można w dużym skrócie powiedzieć, że zrównoważony rozwój wymaga dbałości o wszystkie czynniki sprawności fizycznej: wydolność krążeniowo-oddechową, siłę i gibkość. Trening, który pomija któryś z nich zakłóca równowagę i zamiast poprawić nasze zdrowie może doprowadzić do powstania problemów. Klasycznym przykładem są osoby ćwiczące na siłowni "na masę" - ich celem najczęściej jest rozbudowa mięśni, pomijają więc często trening wytrzymałościowy oraz rozciąganie mięśni. Efekty to przykurcze mięśniowe powodujące wady postawy, ograniczoną ruchomość w stawach, obciążanie kręgosłupa oraz zadyszka przy tak prozaicznej czynności jak wejście na pierwsze piętro. Taki "paker" ma kłopot z siadem skrzyżnym, czy podniesieniem kolana na wysokość biodra. Wcześniej czy później pojawiają się bóle kręgosłupa i stawów. Jednym słowem - kalectwo... Podobnych przykładów mogłabym mnożyć.
 
Reklama
Jeśli myślimy o treningu w kryteriach prozdrowotności, musimy zadbać o jego zrównoważenie. Trenujmy wydolność krążeniowo-oddechową (marsz, bieg, pływanie...), wzmacniajmy mięśnie oraz rozciągajmy się. Ten ostatni punkt jest niestety traktowany najczęściej "po łebkach", a jest przecież niezwykle ważny dla utrzymania równowagi w ciele. Na tyle ważny, że zasługuje na osobny wpis... Poszukując równowagi można optymalizować każdą jednostkę treningową lub plan treningowy w skali tygodnia. Wszystko zależy od innych celów treningu oraz od ilości czasu, jaką jesteśmy w stanie poświęcić na ćwiczenia. Nieoceniony jest tutaj DOBRY trener personalny:) 
 
Przykłady optymalnej jednostki treningowej:
 
1. siłownia 
 
a) bieżnia, rowerek lub orbitrek - minimum 30 min.
b) ćwiczenia wzmacniające wszystkie grupy mięśniowe
c) ćwiczenia rozciągające - ok. 15 min.
 
2. park
 
a) szybki marsz lub bieg - minimum 30 min.
b) ćwiczenia funkcjonalne wzmacniające wszystkie grupy mięśniowe (przy ławeczce, drzewie, bez obciążenia) 
c) ćwiczenia rozciągające - ok. 15 min.
 
Przykłady optymalnego tygodniowego planu treningowego:

1. siłownia
 
dzień 1 - trening cardio: bieżnia / rowerek / orbitrek 45 min + rozciąganie 15 min.
dzień 2 - rozgrzewka 10 min. + trening wzmacniający wszystkie grupy mięśniowe 40 min. + rozciąganie 15 min.
dzień 3 - jak dzień 1
dzień 4 - jak dzień 2
 
2. zajęcia grupowe (fitness)
 
dzień 1 - trening cardio lub mieszany, np. DANCE, STEP, FATBURNER...( w tym rozciąganie)
dzień 2 - trening wzmacniający: SHAPE, PILATES, JOGA, TRX... (w tym rozciąganie)
dzień 3 - powtórka z dnia 1 lub 2 lub STRETCHING
 
To tylko przykłady - istnieje nieskończona liczba konfiguracji. Powyższe podałam dla lepszego przekazania mojej myśli. Należy pamiętać także, że każdy z nas jest inny, ma inne cele i 
potrzeby i układanie planu treningowego powinno być zawsze indywidualne. Ale mam nadzieję, że jeśli dotrwaliście do tego miejsca (brawa!), temat równowagi jako czynnika decydującego o prozdrowotności treningu jest Wam nieco bliższy. 
 
A w następnym wpisie będzie o tym, jak z naszego zabieganego dnia wykroić nieco czasu na trening i co zrobić, kiedy tego "nieco" jest naprawdę mało.

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.