Katarzyna Twardzik

Instruktor fitness, pilates i bodyART?, trener personalny, właściciel Kasia Twardzik STUDIO

Ruszaj się? z głową

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
? mogłabym długo, bo wiele robię i zawodowo, i hobbystycznie. Zawód i pasję łączę pracując jako instruktor fitness. Ponieważ moja fitnessowa przygoda trwa już od ponad 15 lat, mogę chyba nieskromnie stwierdzić, że jestem instruktorem dojrzałym i świadomym, choć uważam, że jeszcze wiele nauki i pracy przede mną. Dlatego każdego roku zaliczam kolejne szkolenia, warsztaty i konwencje. W ciągu ostatnich lat coraz bardziej przestawiam się na fitness Body & Mind, który oprócz silnego i sprawnego ciała integruje ciało z umysłem, pozwalają wyciszyć rozbiegane myśli i radzić sobie ze wszechobecnym stresem. Największą satysfakcję dają mi iskierki radości w oczach moich klientów, a także obserwowanie zmian, jakie zachodzą w ich ciałach i głowach. Mam nadzieję pracować w tym pięknym zawodzie do późnej starości i jestem głęboko przekonana, że to możliwe.

O blogu:
Człowiek jest stworzony do ruchu ? z tym mam nadzieję, wszyscy się zgadzamy. Aktywność fizyczna jest nam potrzebna do zachowania równowagi i zdrowia. Jednak to, jak się ruszać nie jest już takie oczywiste. Jesteśmy bombardowani ogromną ilością ofert klubów fitness, ośrodków sportowych i Szkół. Co wybrać? Jak ćwiczyć? I w ogóle po co? Za pomocą tego bloga będę chciała ruszyć nie tyle Wasze ciała, co głowy, zachęcając do myślenia i dociekania. Będzie o różnych treningach, ich aspektach zdrowotnych i ich wpływie na życie na różnych płaszczyznach. Zapraszam do czytania i ruszania się ? byle z głową!

Youtube - współczesny trener osobisty

A A A

Dodano: 01-09-2013

źródło: www.ofeminin.pl

źródło: www.ofeminin.pl

Dzisiejszy wpis miał być zupełnie o czymś innym... ale nie mogę, no po prostu nie mogę nie zabrać głosu w dyskusji, która toczy się od kilku tygodniu m.in. na facebooku i w środowisku instruktorów i trenerów fitness, a która to dotyczy sensowności lub bezsensowności samodzielnego ćwiczenia w domu. Co nieco już o tym kiedyś pisałam, ale myślę, że temat jest tak ważny i rodzi tyle kontrowersji, że warto poświęcić mu cały artykuł.
 
Historia nagrań treningów fitnessowych przeznaczonych do użytku domowego sięga czasów Jane Fondy - popularnej aktorki i popularyzatorki fitnessu w latach 80-tych. Ja osobiście będąc nastolatką machałam razem z mamą nogami przed telewizorem razem z Cindy Crawford. Dzisiaj płyty z treningami trenerów różnej maści oraz gwiazd modelingu i ekranu zajmują całe półki w sklepach: trening funkcjonalny, joga, pilates... czego dusza zapragnie. Chłodno kalkulując ćwiczenie w domu to ogromna oszczędność: płyta kosztuje załóżmy 50 zł - to nawet nie połowa ceny karnetu do klubu fitness! A jeszcze dodajmy, że w klubie fitness zajęć nie prowadzi Mel B! A może dać sobie spokój z zakupami - przecież mamy youtube'a i tysiące filmów instruktażowych całkowicie za darmo!
 
Dyskusja, która popchnęła mnie w kierunku podzielenia się moim zdaniem na forum dotyczy "trenerki wszystkich Polaków", czyli Ewy Chodakowskiej. Mam nadzieję, że mój wpis nie spowoduje, że na moją głowę spadną gromy, ale jeśli jednak to trudno, może przeżyję:) Dla niewtajemniczonych: Ewa Chodakowska stworzyła kilka własnych treningów, udostępnia je przez internet (w każdym razie są na youtube), ćwiczą z nią ogromne rzesze dziewczyn, a jej profil na FB liczy ponad 500 tys. fanów. To tak w dużym skrócie. Nie chcę się tutaj wypowiadać na temat samej Chodakowskiej, chociaż mnie korci, ale.... dyscyplina - wracam do tematu:)
 
Moje zdanie na temat samodzielnego treningu w domu: JESTEM ZA, A NAWET PRZECIW. Tak tak, właśnie tak. Popieram ćwiczących w domu, ponieważ wielu z nich nie ma możliwości poświęcenia większej ilości czasu na dojazd do klubu, brak im funduszy itp. Dobrze, że coś robią, że chce im się wstać z kanapy, że potrafią się zmotywować. Ale jednocześnie jestem przeciw, jeśli robią to bezmyślnie - a obawiam się, że większość osób nie zastanawia się nad tym co robi. Mechanizm jest prosty: postanawiam sobie "od jutra ćwiczę", znajduję odpowiedni trening na youtube / kupuję płytę, zakładam dres i po prostu zaczynam ćwiczyć. To właśnie nazywam bezmyślnym podejściem do treningu. Pal sześć jeśli naszym przykładowym ćwiczącym jest osoba zdrowa, szczupła i młoda - prawdopodobnie nic się nie stanie, a przynajmniej nie od razu. Gorzej, że większość osób, które decydują się na rozpoczęcie treningu zmaga się przede wszystkim z nadwagą, bólami kręgosłupa, a także innymi problemami zdrowotnymi. Takim osobom samodzielne, niekontrolowane rozpoczęcie treningu grozi pogłębieniem kłopotów lub pojawieniem się nowych. 
 
Samodzielny trening w domu nie jest sprawą łatwą. Pierwsza trudność to wybór odpowiedniego treningu. Skąd laik w temacie anatomii, biochemii i biomechaniki ma ocenić, czy dobry dla niego będzie trening Chodakowskiej, czy może pilates, czy może jeszcze coś innego? Kolejna, niezwykle ważna sprawa to odpowiednie zaplanowanie całego cyklu treningów. Osoba, która całe lata nie robiła nic, co miałoby związek ze sportem, najczęściej niesiona entuzjazmem rzuca się na trening jak przysłowiowy "szczerbaty na suchary". Efekty mogą być opłakane. Każdy trening wymaga przygotowania i stopniowego zwiększania obciążeń. Następny problem - moim zdaniem najważniejszy - to poprawność wykonywania ćwiczeń. I to jest właśnie podstawowy argument przeciw niekontrolowanym ćwiczeniom w domu. Po pierwsze: w domu brak nam luster, które w klubach fitness pomagają nam kontrolować naszą pozycję i wykonanie ćwiczeń. Po drugie: większości z nas jednak brakuje świadomości własnego ciała (a przynajmniej na początku), więc nie jesteśmy w stanie bez korekty instruktora "zrozumieć" w swoim ciele danego ćwiczenia. Wydaje nam się, że ćwiczymy dobrze, ale tak nie jest. Nawet w klubie fitness w grupie ćwiczącej z instruktorem przed lustrami większość osób (zwłaszcza w grupach początkujących) wymaga osobistej korekty trenera. A przecież w domu trener jest tylko na szklanym ekranie - nikt Cię nie skontroluje i nie poprawi. I ostatni aspekt - kompetencje i umiejętności trenera prezentującego ćwiczenia na nagraniu. I tutaj nie ma siły - osoba nie zajmująca się profesjonalnie fitnessem i nie posiadająca doświadczenia w treningach sportowych lub rekreacyjnych nie będzie w stanie ocenić wartości takiego treningu. 
 
Reklama
Hmmm.... co zatem począć? jak żyć???
 
Otóż jak już wyżej napisałam jestem ZA ćwiczeniem w domu - pod warunkiem, że ćwiczysz z głową. Oto jak moim zdaniem powinno wyglądać odpowiedzialne podejście do domowego treningu. Po pierwsze zacznij od treningu z dobrym instruktorem lub trenerem personalnym "na żywo". OK, wymaga to zainwestowania czasu i pieniędzy, ale wierz mi - opłaci się. Trener dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń, nakieruje na odpowiednią metodę, może nawet wskaże płytę, z której warto korzystać. I przede wszystkim nauczy Cię prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Będziesz mieć pewność, że ćwiczenia odniosą odpowiedni skutek i nie zrobisz sobie krzywdy. Takie spotkanie z trenerem osobistym warto powtarzać raz na miesiąc, ostatecznie raz na 2 miesiące. Koszt treningu 1:1 waha się od 70 do 150 zł, na pierwsze spotkanie trzeba zarezerwować ok. 2 h (czas na ćwiczenie + rozmowę i ustalenia).
 
A co, jeśli naprawdę nie stać Cię na taką inwestycję? Też jest na to sposób. Namów do wspólnego treningu mamę, koleżankę, męża... Coraz częściej trenerzy personalni oferują treningi 1:2 lub nawet 1:3. Warunkiem sukcesu są tutaj zbliżone cele treningowe - wtedy jeden trening może być z powodzeniem wykonywany przez kilka osób.
 
Jeśli chcesz korzystać z filmików publikowanych w internecie lub płyt, wybieraj treningi prezentowane przez zawodowych instruktorów, a nie przez gwiazdy ekranu. Wiem, aktorki i modelki wyglądają świetnie, ale wierzcie mi, one nie ćwiczą same w domu. Za ich wyglądem stoi sztab sowicie opłacanych trenerów, a nierzadko również sztab chirurgów plastycznych. Zwróć uwagę, czy trener prezentujący ćwiczenie zwraca uwagę na techniczne aspekty wykonania danego ruchu, czy mówi o napięciu mięśni brzucha, odpowiednim ustawieniu stóp, kolan, rąk, bioder, kręgosłupa. No i czy odpowiednio wykonuje ćwiczenie. Po prostu miej swój rozum i krytycznie podchodź do tego, co widzisz na ekranie.
 
I ostatnia moja myśl - treningi takie jak joga, czy pilates nie nadają się do samodzielnego wykonywania w domu, z wyjątkiem osób które same są instruktorami lub mają dużą praktykę w 
ćwiczeniu pod okiem instruktora. W przypadku tych treningów może sprawdzać się model: 1-2 razy w tygodniu trening z instruktorem, w pozostałe dni trening w domu. Uważam tak dlatego, że są to trudne metody treningowe wymagające dobrego "czucia" ciała i rozumienia ćwiczeń. Każdy błąd ustawienia ciała, czy przeprowadzenia ruchu może tutaj kosztować sporo, nie mówiąc już o tym, że błędnie wykonywane ćwiczenia nie przynoszą odpowiedniego rezultatu.
 
Bardzo chciałabym poznać Wasze zdanie na temat samodzielnego treningu w domu - zapraszam do komentowania! Mam nadzieję na rzeczową dyskusję. A tymczasem dziękuję za uwagę i do zobaczenia:)
 
 

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.