Katarzyna Twardzik

Instruktor fitness, pilates i bodyART?, trener personalny, właściciel Kasia Twardzik STUDIO

Ruszaj się? z głową

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
? mogłabym długo, bo wiele robię i zawodowo, i hobbystycznie. Zawód i pasję łączę pracując jako instruktor fitness. Ponieważ moja fitnessowa przygoda trwa już od ponad 15 lat, mogę chyba nieskromnie stwierdzić, że jestem instruktorem dojrzałym i świadomym, choć uważam, że jeszcze wiele nauki i pracy przede mną. Dlatego każdego roku zaliczam kolejne szkolenia, warsztaty i konwencje. W ciągu ostatnich lat coraz bardziej przestawiam się na fitness Body & Mind, który oprócz silnego i sprawnego ciała integruje ciało z umysłem, pozwalają wyciszyć rozbiegane myśli i radzić sobie ze wszechobecnym stresem. Największą satysfakcję dają mi iskierki radości w oczach moich klientów, a także obserwowanie zmian, jakie zachodzą w ich ciałach i głowach. Mam nadzieję pracować w tym pięknym zawodzie do późnej starości i jestem głęboko przekonana, że to możliwe.

O blogu:
Człowiek jest stworzony do ruchu ? z tym mam nadzieję, wszyscy się zgadzamy. Aktywność fizyczna jest nam potrzebna do zachowania równowagi i zdrowia. Jednak to, jak się ruszać nie jest już takie oczywiste. Jesteśmy bombardowani ogromną ilością ofert klubów fitness, ośrodków sportowych i Szkół. Co wybrać? Jak ćwiczyć? I w ogóle po co? Za pomocą tego bloga będę chciała ruszyć nie tyle Wasze ciała, co głowy, zachęcając do myślenia i dociekania. Będzie o różnych treningach, ich aspektach zdrowotnych i ich wpływie na życie na różnych płaszczyznach. Zapraszam do czytania i ruszania się ? byle z głową!

Więcej, szybciej, dalej...

A A A

Dodano: 11-11-2014

źródło: www.keepcalm-o-matic.co.uk

źródło: www.keepcalm-o-matic.co.uk

Do tematu dzisiejszego wpisu zainspirowała mnie, niestety, kontuzja kolana... Poniedziałkowy poranek był straszny – pierwszy raz w życiu osobiście doświadczyłam, co to znaczy być w pewien sposób wyłączoną z aktywności fizycznej (jak się później okazało tylko do pewnego stopnia). Po pierwszej reakcji, czyli totalnej załamce, przyszła refleksja: może życie chce mi coś powiedzieć… 
 
 
Militaryzacja fitnessu
 
Jakiś czas temu trafiłam na dający do myślenia tekst Jonathana Angelilli “Masowe trendy fitness, które nie są wcale zdrowe” (oryginalnie „The Massive Fitness Trend That's Not Actually Healthy at All”, http://greatist.com/connect/militarization-fitness). Zwraca on uwagę na powszechne zjawisko „militaryzacji” fitnessu, które można obserwować w całym świecie zachodnim. 
 
Fitness to szerokie pojęcie, którym określa się tryb życia mający na celu bycie sprawnym i zdrowym (w dosłownym tłumaczeniu „fit” to „sprawny, w dobrej formie”). To ruch, który jest przeciwieństwem sportu wyczynowego, gdyż chyba każda dyscyplina trenowana wyczynowo niesie ze sobą negatywne konsekwencje w postaci przeciążeń, kontuzji, a czasem nawet trwałych zmian w budowie układu szkieletowego. Konsekwencje te potrafią znacznie obniżyć jakość życia nawet po zakończeniu sportowej kariery. Fitness natomiast ma za zadanie poprawiać jakość funkcjonowania, przedłużać życie, odmładzać…
 
Zjawisko „militaryzacji” możemy zaobserwować tam, gdzie granica pomiędzy treningiem wyczynowym a fitnessowym staje się trudno zauważalna. Jeżeli możesz podpisać się pod następującymi stwierdzeniami (za Jonathanem Angelilli):
- No pain, no gain (bez bólu nie ma efektu)
- Trening to nie zabawa, to obowiązek
- Jeśli po treningu nie byłem bliski zwymiotowania, nie dałem z siebie wystarczająco dużo.
- Jesteś tak dobry, jak Twój ostatni trening.
- Czuję się jak fajtłapa, jeśli opuszczę trening.
… zastanów się, czy Twój trening to jeszcze jest fitness.
 
W swojej praktyce instruktora fitness często spotykam klientów, którzy spędzają w klubie każdą wolną chwilę albo zaliczają wszystkie treningi grupowe od 16:00 do 21:00. Wielu z nich jest wyraźnie niezadowolonych, jeśli nie wychodzą z sali „na czworakach”. Codziennie narzekają na tzw. „zakwasy” a mimo to trenują 7 dni w tygodniu i dorzucają sobie coraz większe obciążenia. Aż…. no właśnie, pojawia się kontuzja: zerwany przyczep, problem z kręgosłupem, stan zapalny okostnej itp.
 
 
Zakwasy
 
Zakwasy to słowo używane przez wszystkich, nawet przez instruktorów, z przyzwyczajenia. Wzięło się z założenia, iż po ciężkim treningu w mięśniach odkłada się kwas mlekowy, które to zjawisko objawia się bólem. Już od dawna wiemy, że założenie to było całkowicie błędne. Kwas mlekowy zostaje zneutralizowany przez organizm do kilku godzin po wysiłku, niemożliwe jest zatem, aby na 2-3 dni po treningu był przyczyną bólu mięśni. To co nas boli na drugi dzień to mikrourazy. Jeśli pojawiają się od czasu do czasu i jeśli damy się im „zagoić”, wszystko jest OK. Problem może pojawić się wtedy, gdy mimo dużego bólu my wciąż idziemy na trening i znowu dajemy z siebie 150%. Na „niezagojone” mikrourazy nakładają się nowe i jeśli sytuacja trwa odpowiednio długo mięsień po prostu nie wytrzymuje. 
 
Drugi problem to zbytnie forsowanie przyczepów mięśni, które może być bardzo niebezpieczne. Świadomy trenujący może łatwo rozpoznać, kiedy przekracza granicę – oprócz bólu samego mięśnia w czasie ćwiczenia zaczynają „palić” przyczepy, czyli miejsca, gdzie mięsień przyczepia się do kości, czy innej struktury twardej lub miękkiej. Jest to sygnał do zakończenia serii treningowej – jeśli będzie ona kontynuowana, ryzyko kontuzji rośnie.
 
Reklama
 
Nie zajeżdżajmy się
 
Nasze ciało jest nam dane jeden raz. Drugiego w tym życiu już nie dostaniemy, więc musimy o nie dbać – po to właśnie między innymi jesteśmy aktywni fizycznie. Jeżeli zajedziesz swój samochód, możesz pójść do salonu i kupić nowy (albo przesiąść się na rower). Jeśli zajedziesz swoje ciało, nie masz takiej opcji. Można wymieniać sobie kolana, biodra, łokcie, można rekonstruować więzadła, ale jakość życia zostaje bezpowrotnie obniżona. Dlaczego widzimy 90-letnich AKTYWNYCH ZAWODOWO nauczycieli jogi, a nie widzimy 90-letnich AKTYWNYCH kulturystów lub ciężarowców? 
 
 
Jak żyć…?
 
Sama jestem walczakiem i mam tendencje do „zajeżdżania się” – czego efekt obserwuję w tej chwili mając unieruchomione kolano;) Nie krytykuję osób, które dają z siebie na treningu wszystko i nie namawiam do "obijania się". Chciałabym jednak zwrócić Twoją, Czytelniku, uwagę na następujące aspekty związane z bezpieczeństwem treningu:
 
1) Dostosuj obciążenia do swojego aktualnego poziomu
 
Zaczynając trening nie rzucaj się od razu na „głęboką wodę”. Chcesz trenować „funkcjonalnie”? OK, zacznij od ćwiczeń z ciężarem własnego ciała, wzmocnij mięśnie stabilizujące kręgosłup i stawy, a dopiero potem stopniowo włączaj trening z obciążeniem. Chcesz biegać? Zacznij od szybkiego marszu i przygotuj stawy skokowe, kolana i biodra do zwiększonego impaktu. ITP.
 
2) Zachowaj równowagę między siłą a elastycznością mięśni
 
Wzmacniając mięśnie nie zapomnij o ich rozciąganiu – zapewni Ci to prawidłowe funkcjonowanie stawów oraz zapobiegnie powstawaniu wad postawy. Możesz włączyć w swój tygodniowy program treningowych 1-2 jednostki zajęć, które poza innymi efektami poprawią Twoją gibkość (joga, pilates, bodyART, stretching...) lub po prostu wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających na koniec każdego treningu. A najlepiej i jedno i drugie:)
 
3) Pamiętaj o regeneracji
 
Nie trenuj codziennie – przynajmniej jeden dzień w tygodniu poświęć na regenerację. Pójdź do sauny, na masaż lub po prostu nic nie rób. No dobrze - pójdź na spacer lub łagodne zajęcia body & mind. Daj swojemu ciału odpocząć – nie obniży to Twoich efektów treningowych, wręcz przeciwnie.
 
4) Najważniejsze! Słuchaj swojego ciała
 
Twoje ciało jest mądrzejsze od Twojego umysłu. Twoje ciało nie ma ego i ambicji – po prostu wie, co jest dla niego dobre i zdrowe, więc nie ignoruj sygnałów, jakie ci daje. To Twój umysł każe Ci dźwigać więcej, biec szybciej, skakać dalej… A Twoje ciało chce po prostu czuć się dobrze i służyć Ci jak najdłużej.
 
 
W dzisiejszym wpisie pozwoliłam sobie zacytować kilkakrotnie wspomnianego już Jonathana Angelilli (tłumaczenie własne) . Ciekawych odsyłam do jego artykułu:
http://greatist.com/connect/militarization-fitness
 
 
I jak zwykle zapraszam do dyskusji. A jeśli podoba Ci się ten artykuł, prześlij go znajomym lub udostępnij na swoim profilu:)

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.