Katarzyna Twardzik

Instruktor fitness, pilates i bodyART?, trener personalny, właściciel Kasia Twardzik STUDIO

Ruszaj się? z głową

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
? mogłabym długo, bo wiele robię i zawodowo, i hobbystycznie. Zawód i pasję łączę pracując jako instruktor fitness. Ponieważ moja fitnessowa przygoda trwa już od ponad 15 lat, mogę chyba nieskromnie stwierdzić, że jestem instruktorem dojrzałym i świadomym, choć uważam, że jeszcze wiele nauki i pracy przede mną. Dlatego każdego roku zaliczam kolejne szkolenia, warsztaty i konwencje. W ciągu ostatnich lat coraz bardziej przestawiam się na fitness Body & Mind, który oprócz silnego i sprawnego ciała integruje ciało z umysłem, pozwalają wyciszyć rozbiegane myśli i radzić sobie ze wszechobecnym stresem. Największą satysfakcję dają mi iskierki radości w oczach moich klientów, a także obserwowanie zmian, jakie zachodzą w ich ciałach i głowach. Mam nadzieję pracować w tym pięknym zawodzie do późnej starości i jestem głęboko przekonana, że to możliwe.

O blogu:
Człowiek jest stworzony do ruchu ? z tym mam nadzieję, wszyscy się zgadzamy. Aktywność fizyczna jest nam potrzebna do zachowania równowagi i zdrowia. Jednak to, jak się ruszać nie jest już takie oczywiste. Jesteśmy bombardowani ogromną ilością ofert klubów fitness, ośrodków sportowych i Szkół. Co wybrać? Jak ćwiczyć? I w ogóle po co? Za pomocą tego bloga będę chciała ruszyć nie tyle Wasze ciała, co głowy, zachęcając do myślenia i dociekania. Będzie o różnych treningach, ich aspektach zdrowotnych i ich wpływie na życie na różnych płaszczyznach. Zapraszam do czytania i ruszania się ? byle z głową!

Zimowe szaleństwa

A A A

Dodano: 11-12-2014

Zimowe szaleństwa
Tak się składa, że oprócz pasji do treningów body & mind, mam jeszcze inne zainteresowania (choć niektórym pewnie ciężko w to uwierzyć). Między innymi jestem zapaloną miłośniczką narciarstwa zjazdowego. Na nartach jeżdżę odkąd pamiętam – to zasługa moich rodziców, którzy ciągnęli mnie ze sobą wszędzie, nie bacząc na fakt, iż ledwo odrosłam od ziemi. Co prawda ostatnio narciarskie wypady są rzadsze, niż w czasach licealnych i studenckich, niemniej kiedy widzę za oknem pierwszy śnieg, moje myśli automatycznie szybują na alpejskie i tatrzańskie stoki:) Tak też było kilka dni temu, kiedy to – co prawda na krótko – ulice pokryły się białym puchem. Stąd dzisiejszy temat wpisu.
 
Aktywność fizyczna jest wskazana dla każdego – co do tego nie mam wątpliwości i chyba większość z Was się ze mną zgodzi. Narciarstwo zjazdowe jest fantastyczną forma ruchu: świeże powietrze, piękne okoliczności przyrody, zaangażowanie całego ciała, nieliczne przeciwskazania zdrowotne, emocje… To wszystko sprawia, że sport ten jest naprawdę popularny, mimo, że nie należy do najtańszych. I świetnie! Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jest też dość kontuzjogenny. Nie mówiąc nawet o skręceniach, czy złamaniach kończyn będących skutkiem upadków, sama jazda na nartach może mocno obciążać kolana i kręgosłup. Nie piszę tego absolutnie po to, aby Was do narciarstwa zniechęcić - jupi! więcej miejsca na stoku dla mnie!;) – ale po to, aby przekonać Was, że przed wyjazdem na narty należy…
 
PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO SEZONU
 
Nie, nie chodzi o zakup termoaktywnej bielizny – choć to też warto rozważyć. Najważniejsze jest przygotowanie swojego ciała: mięśni, stawów, ścięgien do sezonu narciarskiego. Aby kolana i kręgosłup były bezpieczne i aby urlop spędzić na stoku, a nie u ortopedy, trzeba po pierwsze wzmocnić mięśnie odpowiedzialne za ruch w stawie kolanowym oraz mięśnie głębokie (tzw. „core”), a także zadbać o odpowiednią elastyczność mięśni i ścięgien.
 
NAJWAŻNIEJSZE NOGI i BRZUCH
 
W treningu przygotowującym ciało do narciarskich szaleństw bierzemy na tapetę wszystkie mięśnie kończyny dolnej. Bez zagłębiania się w anatomiczne niuanse wzmacniamy uda, pośladki, nie zaszkodzi również łydkę i mięsień piszczelowy (przód goleni, który lubi boleć w pierwszych dniach zjazdów).
Najważniejszy jest tutaj mięsień czworogłowy uda, który jest  odpowiedzialny za stabilizację kolana. Nie zapominajmy o przywodzicielach i odwodzicielach uda – co prawda ich udział w pracy narciarza jest mniejszy, ale w niektórych sytuacjach na stoku ich siła i wytrzymałość może okazać się kluczowa ( np. przy technice jazdy tzw. łyżwą, często stosowanej na płaskich fragmentach stoku).
 
Brzuch: mięsień prosty i mięśnie skośne pracują podczas jazdy bardzo mocno, zwłaszcza u zaawansowanych narciarzy, u których dochodzi do intensywnych ruchów rotacyjnych w odcinku lędźwiowym. Jeśli w przygotowaniach pominiemy brzuch, z pewnością nieprzyjemnie poczujemy to w drugim i trzecim dniu wyjazdu.
 
„CORE”
 
Czyli dosłownie „rdzeń”. Chodzi tutaj o mięśnie głębokie odpowiedzialne za stabilizację i prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa i miednicy. Ponieważ narciarstwo – zwłaszcza uprawiane intensywnie lub na muldach – generuje dość duży nacisk na kręgosłup, szczególnie w odcinku lędźwiowym. Przy osłabionych mięśniach centrum lub przy braku ich czucia cały impakt będzie odbierany właśnie przez kręgosłup, co może prowadzić do jego przeciążenia. Nie sądzę, aby tygodniowy wypad na narty spowodował jakieś trwałe zmiany zwyrodnieniowe, ale przy tak naprawdę mocno obciążającym kręgosłup trybie życia większości z nas, będzie to kolejny negatywny bodziec pogłębiający problem. A poza tym co to za przyjemność zjeżdżać na nartach z bólem pleców…
 
Reklama
STRETCHING
 
Wzmacnianie wzmacnianiem, ale nie zapomnijmy o rozciąganiu. Zachowując lub poprawiając elastyczność mięśni ud i łydek oraz ścięgien (kolana, ścięgno Achillesa) minimalizujemy ryzyko poważnych kontuzji, takich jak zerwanie ścięgien, czy przyczepów. Kontuzja taka może nas wyłączyć z uprawiania sportu naprawdę na długo i wiąże się z poważnym leczeniem i rehabilitacją. Nie warto więc ryzykować.
 
JAKI TRENING?
 
W klubach fitness już jesienią ruszają zwykle specjalne zajęcia przygotowujące do sezonu narciarskiego. Są to z reguły typowo wzmacniające treningi funkcjonalne – dobrze jest sprawdzić, kto i jak dane zajęcia prowadzi. Trening taki powinien bazować na ruchach wielopłaszczyznowych i wielostawowych – bo taki ruch mamy na nartach. Z innych treningów polecam STEP. Na pewno nie załatwia wszystkiego, o czym napisałam powyżej, ale stanowi bardzo fajną alternatywę, wzmacnia wspaniale nogi, stabilizuje kolana. Dobrze sprawdzą się zajęcia typu ABT / BPU skoncentrowane na dolnych partiach ciała oraz zajęcia z lekką sztangą (pump, bar itp.). Świetne będą także treningi body & mind: bodyART i joga dla wzmocnienia nóg i pośladków, dla stabilizacji kolan (wszelkie pozycje w staniu na jednej nodze) i gibkości; pilates dla obudzenia świadomości „centrum” i jego wzmocnienia. Warto także, niezależnie od innych treningów, wybrać się raz w tygodniu na dedykowane zajęcia ze stretchingu. Oczywiście najlepsze efekty da specjalnie pod Ciebie ułożony i prowadzony trening personalny z doświadczonym instruktorem – dobrze żeby jednocześnie wiedział o co chodzi w narciarstwie zjazdowym.
 
KIEDY ROZPOCZĄĆ?
 
Jeśli nic nie robiłeś przez dłuższy czas (w sensie – aktywność fizyczna, ćwiczenia) 2 miesiące to absolutne minimum, przy częstotliwości treningów 3 razy w tygodniu. Jeśli jesteś aktywny na co dzień: biegasz, chodzisz na fitness albo siłownię, basen itp. wystarczy, że na 4 tygodnie przed wyjazdem włączysz do swojego normalnego treningu elementy przygotowujące do nart. Natomiast jeśli wyjeżdżasz już w okresie Bożego Narodzenia, to jest to absolutnie ostatni dzwonek, żeby zrobić cokolwiek! W takim wypadku trenujemy intensywnie – najlepiej codziennie, zmieniając jednak target treningu w kolejnych dniach – nie polecam jednak układania sobie planu na własną rękę, chyba że jesteś trenerem;)
 
Na koniec pozostaje mi życzyć wszystkim bezpiecznego i radosnego szusowania:)
 
 
 

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.