Sylwia Katarzyna Mazur

'Ciocia Dobra Rada'

Dzialy: BIZNES, LIFESTYLE, YOUNG

O sobie:
Absolwentka Prawa oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. W tym roku ukończyła Akademię Młodych Dyplomatów. Trenerka umiejętności miękkich. Mieszkała w Stanach, Turcji, Włoszech i Belgii. Miłośniczka książek na papierze, przeciwniczka ignorancji. Nosicielka nieuleczalnego Syndromu Starszej Siostry.

O blogu:
Porcja dobrych porad na początek tygodnia, czyli Savoir Vivre w wersji blogowej. Jeśli mają Państwa jakieś pytania związane ze współczesną etykietą, proszę pisać na adres: skmazur@biznesistyl.pl. Na pytania czytelników postaram się odpowiedzieć na łamach blogu.

Sztuka dawania, kunszt przyjmowania, czyli o podarunkach bożonarodzeniowych

A A A

Dodano: 18-12-2012

Wybór prezentów bożonarodzeniowych nie jest łatwym zadaniem. Potrzeba na niego czasu i wnikliwości dlatego na zakupy warto wyruszyć z gotową listą. Kupno podarków w ostatniej chwili jest źródłem paniki, powodem niepotrzebnej podarunkowej ekstrawagancji i jedną z przyczyń świątecznej frustracji. Generalna zasada jest taka, że im ktoś jest nam bliższy tym bardziej osobisty powinien być prezent. Są jednak pewne granicy. Znajomy nastolatek otrzymał od swej pragmatycznej rodzicielki zestaw kosmetyków do kąpieli oraz produkty przeznaczone do cery z problemami. Ta zamiast „dziękuję” usłyszała „czy św. Mikołaj sugeruje, że nie dbam o higienę”.

Przede wszystkim wdzięczność

Choć brak smaku jest godzien pożałowania, to nie jest przestępstwem. Pamiętajmy, że zawsze należy za prezent podziękować i odwdzięczyć się wcześniej przygotowanym podarkiem. Dobrą metodą na uniknięcie rozczarowania przy rozpakowywaniu jest nie myślenie o tym, co chce się otrzymać na gwiazdkę. Pamiętajmy, że elementarnymi składnikami magii świąt są przecież rodzinna atmosfera, życzliwość i wdzięczność oraz możliwość spędzenia czasu z najbliższymi, a nie materialne prezenty.
 
W pracy
 
Jeśli jesteś szefem i chcesz obdarować swoich pracowników, pamiętaj o dwóch rzeczach. Twoje podarunki nie mogą być osobiste i każdy powinien być w tej samej lub zbliżonej cenie. W miejscu pracy szczególnie łatwo o zawiść. Nie ma obowiązku wręczania prezentu bożonarodzeniowego szefowi. W wyjątkowych sytuacjach można sobie pozwolić na coś symbolicznego jak domowej roboty ciasteczka czy skromny stroik. Każdy inny prezent jest tutaj zupełnie niewłaściwy i może być przyczyną oskarżeń o usiłowanie wkupienia się w łaski przełożonego lub co gorsza o próbę przekupstwa.
 
Reklama
W Polsce nie pojawił się jeszcze zwyczaj obdarowywania osób, z których usług korzystamy. Jeśli jednak chcemy podarować coś swojej fryzjerce, niani, trenerowi na siłowni czy mechanikowi pamiętajmy, aby prezent był neutralny. To jeden z niewielu przypadków kiedy dobrze sprawdzają się karty podarunkowe.
 
Cena
 
Tradycja obdarowywanie prezentami to nie licytacja. Nie można pozwolić wciągnąć się w grę „kto da droższy”. Prezent powinien być adekwatny do zarobków. Nikt przecież nie chce wchodzić w Nowy Rok z debetem na koncie. Przy wyborze należy kierować się intuicją. Zbyt drogi prezent może zakłopotać otrzymującego, zbyt tani przyczynić do oskarżeń o skąpstwo.

Rezerwa

Warto pamiętać o podarunkach rezerwowych. Nigdy nie wiadomo kiedy ktoś zaskoczy nas wizytą. Warto mieć wówczas przygotowane kilka prezentów zapasowych. Dobry alkohol, pięknie wydana książka, ramka na zdjęcia w neutralnych kolorach czy smaczne czekoladki sprawią przyjemność każdemu obdarowywanemu.

„Recykling” prezentów
 
Nie należy chełpić się „recyklingiem” prezentów. Jeżeli otrzymaliśmy coś z czego nie zamierzamy korzystać, warto przedmiot schować i zaznaczyć dawcę, tak aby wujek Zenon otrzymał pary skarpetek, którą z takim namaszczeniem wybierał rok wcześniej. „Prezent z odzysku” zasługuje na świeże opakowanie i właściciela, któremu tym razem przypadnie do gustu. Nigdy nie robi się tego z prezentami, na których są wyhaftowane lub wygrawerowane dane pierwotnego otrzymującego.

W przyszłym tygodniu: „Dziadek konserwatysta, bratanica feministka, czyli jak przetrwać rodzinny zjazd”

KOMENTARZE

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.