Sylwia Katarzyna Mazur

'Ciocia Dobra Rada'

Dzialy: BIZNES, LIFESTYLE, YOUNG

O sobie:
Absolwentka Prawa oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. W tym roku ukończyła Akademię Młodych Dyplomatów. Trenerka umiejętności miękkich. Mieszkała w Stanach, Turcji, Włoszech i Belgii. Miłośniczka książek na papierze, przeciwniczka ignorancji. Nosicielka nieuleczalnego Syndromu Starszej Siostry.

O blogu:
Porcja dobrych porad na początek tygodnia, czyli Savoir Vivre w wersji blogowej. Jeśli mają Państwa jakieś pytania związane ze współczesną etykietą, proszę pisać na adres: skmazur@biznesistyl.pl. Na pytania czytelników postaram się odpowiedzieć na łamach blogu.

Bąbelki bąbelkami, czyli o alkoholu generalnie

A A A

Dodano: 31-12-2012

Alkohol jest społecznym lubrykantem, który towarzyszy nam w wielu życiowych sytuacjach. Czy jednak jest, aż tak ważny? Jak pisał Tadeusz Rojek: „wychylanie kielichów nie jest żadną polską osobliwością, nadmierne używanie alkoholu także nie jest szczególnym rozdziałem polskiego savoir-vivre'u”. Potwierdzają to badania, bo chociaż napoje z promilami są domeną europejską (Economist.com oraz Forbes) to Polski nie ma  wśród krajów pierwszej dwudziestki o najwyższym spożyciu. Nie zmienia to faktu, że warto jest znać podstawowe zasady spożywania, częstowania i obdarowywania trunkami.

Na odwyku

Jeśli jeden z naszych gości jest na odwyku, nie oznacza to, że nie można serwować napoi alkoholowych. Alkoholizm jest zamknięty w człowieku, nie w butelce. Nie warto też informować wszystkich gości o tym fakcie. Alkoholicy w trakcie leczenia są zachęcani do mówienia głośno o swoim problemie, a zatem osoba na odwyku z pewnością będzie przygotowana na pytania od zaintrygowanych gości.

Są też inne powody, dla których osoby mogą odmówić spożywania, takie jak ciąża, dieta, zażywanie leków, których nie można łączyć z alkoholem czy kwestie religijne. We wszystkich tych sytuacjach warto powstrzymać się od komentowania i „drążenia” tematu. Jeśli bawimy się gorzej ze świadomością, że w towarzystwie są niepijący, to może warto zastanowić się nad przyczynami.

We wszystkich wyżej wymienionych sytuacjach gospodarz musi pamiętać o napojach niealkoholowych. Jeśli do posiłku serwowane jest wino należy pamiętać o alternatywie dla niepijących.

Służbowo

W przypadku kolacji służbowej pierwszy toast wznosi gospodarz, jest to toast powitalny. Drugi jest wznoszony na cześć gościa honorowego. Jeśli kontrahenci są obcokrajowcami, to zawsze warto zakończyć toast frazą w ich języku narodowym (Skål po szwedzku i norwesku , Santé po francusku, Şerefe po turecku).

Zdarza się, że niektóre firmy zapraszają kandydatów do pracy na posiłek. Jest to świetna okazja, aby sprawdzić jak aplikujący na dane stanowisko zachowuje się poza murami siedziby i czy jest zdolny do reprezentowania firmy na zewnątrz. W takich sytuacjach jeden drink zupełnie wystarczy. Wyjątkiem jest śniadanie, brunch lub lunch, w tych sytuacjach przez wzgląd na wczesną porę, nie należy w ogóle spożywać napoi alkoholowych.

Po przekroczeniu „pewnej granicy”

Na przyjęciu, na którym posiłek jest kwestią drugorzędną, a liczba przekąsek ograniczona, należy być szczególnie czujnym. Dopóki pozostali goście myślą, że pijesz, nikt nie wypowie potężnych słów, które następnego dnia odbijają się szczególnie głośnym echem w bolącej głowie – „ze mną się nie napijesz?”. Tonik z limonką może być substytutem.

W pewnym wieku wypada znać swoje limity. A co jeśli już przekroczyło się granicę, której przekraczać się nie powinno?

Po pierwsze, żadnego alkoholu więcej. Szybka zmiana kieliszka na szklankę wodę, od której nie ma odwrotu do końca przyjęcia.

Po drugie, wizyta w toalecie jest wskazana. Panie poprawiają makijaż, panowie opłukują twarz lodowatą wodą. Dobrze jest mieć przy sobie miętówki.

Po trzecie, żadnego zwierzania się i sekretów. Wskazówka z czasów studenckich „Piłeś? Nie pisz!” świetnie się sprawdza. Po alkoholu pewne uczucia stają się przerysowane, warto więc powstrzymać się od jakichkolwiek wyznań.

Alkohol w prezencie

Dla gospodarzy – nie należy przynosić alkoholu, na którego otwarcie się liczy. Goszczący mogą mieć zaplanowane menu łącznie z alkoholami, które będą podawać. Dopominanie się o poczęstowanie prezentem, który właśnie się wręczyło jest wyjątkowo niegrzeczne.

Dla teścia – nie wystarczy, że butelka będzie z dobrego rocznika. Warto zainwestować w alkohol, którego teść (tym bardziej potencjalny teść) jest fanem. Szkocka whisky słodowa zdaje się być uniwersalnie prezentem na połechtanie męskiego ego.

Dla przyjaciół – nie warto kupować czegoś co jest dostępne w każdym sklepie. Niech podarunek będzie osobisty. Alkohole regionalne lub te przywiezione z podróży świetnie sprawdzają się w takiej sytuacji.

Alko-gafa

Czasami jedna kieliszek za dużo jest w stanie zniszczyć najtrwalsze relacje międzyludzkie… lub choćby najstarszą porcelanę. W takiej sytuacji należy przeprosić jak najszybciej, oczywiście już na trzeźwo. Jeśli z zachowaniem wiążą się straty materialne (poplamiony obrus, stłuczone szkło) należy jak najszybciej zobowiązać się do pokrycia kosztów i liczyć na wybaczenie drugiej strony. In vino veritas mówi stara łacińska sentencja. Z „prawdą” w alkoholowym amoku jednak łatwo przesadzić. W przypadku urażenia drugiej osoby trzeba się jednak liczyć z tym, że może ona nie uwzględnić ilości wypitego trunku jako okoliczności łagodzącej. Jeśli przeprosiny nie pomogły należy pokazać swoim zachowaniem, że wyciągnęło się właściwe wnioski ze swego błędu i w przyszłości być szczególnie ostrożnym z wypijanymi drinkami.

W barze

Niezobowiązująca atmosfera klubowa nie zwalnia z obowiązków poprawnego zachowywania się. Zawsze należy mieć przy sobie gotówkę (także wtedy gdy barman jest twoim „najlepszym przyjacielem”). Do baru podchodzi się już z gotowym zamówieniem, oszczędza to czas zarówno barmanów jak i pozostałych gości. Podstawowe zwroty grzecznościowe obowiązują także w pubach. Odwrócenie się na pięcie z drinkami w dłoniach bez słowa „dziękuje” jest po prostu niegrzeczne. To samo z przywitaniem i pożegnaniem „bramkarzy” czy obsługujących w szatni. Napiwki są zawsze mile widziane. Jeśli ktoś stawia „kolejkę” to należy ją wypić bez marudzenia. Jeśli chce się kupić drinka nieznajomej kobiecie warto zawsze spytać ją o pozwolenie i jej wybór. Na koniec warto upewnić się, że wszyscy goście bezpiecznie trafią do domów.

Nowy Rok, nowe znajomości, nowe szanse na pokazanie się z jak najlepszej strony - „Miło mi Panią/Pana poznać, czyli o sztuce przedstawiania” już za tydzień.

 

Reklama

KOMENTARZE

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.